Подем в културата: ходим по-често в музей, на кино и театър

Изгледали сме 45 хил. часа тв реклама за година, показват данни на НСИ

Последна промяна на 22 май 2017 в 13:09 5631 6

Снимка pixabay.com

Посещенията в българските музеи са далеч от тези в британските, и все пак данните показват, че има положителна тенденция.

Подем в българската култура през 2016 година отчете Националният статистически институт.

Повече хора разглеждат музеите и галериите, увеличава се броят на читателите в библиотеките, както и производството на български пълнометражни филми. Българинът по-често ходи и на кино, и на театър.

Политиката за привличане на повече посетители в музеите чрез обявяване на ден със свободен вход очевидно дава положителен резултат - посещенията са с 9.8% повече през 2016 г. спрямо 2015-а, а 1/4 от тях са точно в дните без такса.

У нас функционират 195 музея - 88 общи и 107 специализирани, включително художествените галерии. Посещенията в тях през миналата година са 5.23 млн. Сериозен е ръстът при чужденците - годишното увеличение е с 271 хил. посещения на чужди граждани. В проценти ръстът е с 36.8%.

Приходите на музеите се увеличават с 12.5%, общо те са 56.375 млн. лева. От тях бюджетната субсидия е 43 млн. лева (76.3%), събраните такси - 7.69 млн. лева (13.6%), а по европейски програми и проекти са дошли още 745 хил. лева (1.3%).

Работещите в тях са се увеличили с 4.3% за година и към края на 2016-а са 3 150 души.

Театри

75-те театъра са организирали 15 162 представления, а зрителите им са били 2.295 млн. души. За година представленията се увеличават със 7 на сто, а посещенията - с 5.8%. Средно на представление има 151 зрители, с двама по-малко, отколкото през 2015 г.

Годишните приходи на театрите са 79.008 млн. лева. От тях 19.585 млн. (24.8%) са приходи от билети и участия в турнета у нас и в чужбина.

Концерти

Имаме 58 музикални колектива - 5 филхармонии, 29 професионални ансамбъла за народни песни и танци и 24 оркестъра. Представленията им намаляват със 7.8%, а посещенията - с 3.3% в сравнение с 2015 г.

1 079 е броят на концертите у нас през 2016 г., а зрителите им са 443 хил. От тях поп, рок и фолк концертите са 383, а зрителите им - 204.1 хил. (46.1% от всички посетители на концерти).

Библиотеки

Библиотеките през 2016 г. са с една по-малко, отколкото през 2015 г. - 47. Фондът им се състои от 33.823 млн. документа - книги (55.7%), вестници, списания, бюлетини, графични и картографски издания, патенти и стандарти.

Читателите в тях са с 1.8% повече от 2015 г. - общо 239 хил. Посещенията (общо 4.315 млн.) също са повече - ръстът е с 3.1%. Читателите заемат средно по 29 книги годишно, колкото и през 2015 г.

Фондът в Националната библиотека "Св. св. Кирил и Методий" става все по-богат - през 2016-а броят на документите се увеличава с 44 хил. Не такава е картината в 26-те регионални библиотеки в областни центрове. Там фондът намалява с 58 хил. (1.5%) спрямо 2015 г.

Филми

Видим ръст има при производството на пълнометражни филми. Те са 35 (33 за киномрежата и 2 за телевизията), с 34.6% от 2015 г. При късометражните и среднометражните има намаление - общо те са 71 (8 игрални, 46 документални и образователни и 17 анимационни). Намалението е с 21.1%.

Кино

В края на 2016 г. кината в страната са 59, а киноекраните - 220, съответно с 4 и 14 повече от 2015 г. Мултиплексите са 11 и в тях са осъществени 65.5% от всички прожекции и 71.5% от посещенията.

Прожекциите в кината се увеличават с 5.2%, а посещенията - с 3.9%. Прожектирани са 7 396 филма, от които 650 са български, 1 874 - европейски, 4 306 - от САЩ и 566 са от други страни.

Най-много кина има в Югозападна България - 20 със 168 хил. прожекции и 3 млн. зрителски посещения. В София работят 16 кина със 101 екрана, в които са прожектирани 3 011 филма.

Радио

През 2016 г. в страната извършват дейност 84 лицензирани и регистрирани радиооператори, които са излъчили 710.3 хил. часа радиопредавания, или с 0.8% (5.7 хил. часа) повече в сравнение с 2015 година. Най-голям е делът на излъчените музикални предавания - 44.5%, следвани от новините (бюлетини, коментари, спортни новини и прогнози за времето) - 12.2%, и информационно-тематичните - 12.0%. Делът на програмите за изкуство и култура е 2.2%, а на образователните програми - 1.3%. Излъчените реклами са 5.7% (40.3 хил. часа) от всички предавания.

Телевизия

Българските тв оператори са 121, с 5 повече от 2015 г. Телевизиите са излъчили 783.5 хил. часа - със 7.1% повече от предходната година. От тях най-много са часовете на филми - 190 хил. часа (24.2%), на второ място са музикалните предавания - 103.5 хил. часа (13.2%). Новините са трети с 67.4 хил. часа (8.6%).

45 хил. часа са отишли за реклами, или 5.7% от телевизионното време.

Най-малкият дял е за образователните предавания - 11 хил. часа (1.4%).

За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

2607

6

Подем в здравословното хранене - все повече българи нямат пари за тежжки мазни меса и газирани напитки.
Подем в здравеопазването -пациентите намаляват.
Подем в обема на погребалните агенции.

3355

5

neverland

22.05 2017 в 15:05

Точно!

Просто е модерно.
Както е модерно да се пътува много и постоянно, при всяка една възможност, задължително да си на някъде извън града. Така е модерно и да посещаваш културни мероприятия, да не слушаш чалга, защото е просташко, а я рок, ретро...

По този начин хората се опитват да се разграничат от останалите, един вид че са по-различни от другите с начина си на живот, с доходите си. Че са модерни, че са интелигентни, че са с възможности.

4900

4

OTBPAT

22.05 2017 в 14:37

Това съпоставено с ръста в туризма на мен лично ми говори друго :))

1392

3

мгергов

22.05 2017 в 14:31

Тази тенденция е от няколко години. Дано все така се движат нещата!

14744

2

Victimized

22.05 2017 в 14:06

Всичко това е понеже стана модерно да си в "културата", така наречените "хипстъри", всичките пишат поезия, свирят на китара в парка и ходят по представления.
И на това ще му мине тренда....