Филмите „Пиета“ (реж. Ким Ки-Дук), „Кралски афери” (реж. Николай Арсел) и „Ловът“ (реж. Томас Винтерберг) са сред заглавията на 17-тия "София филм фест" през март.
Продукциите са наградени съответно със „Златен лъв“, „Сребърна мечка“ и награди от фестивала в Кан 2012 г.
Носителят на „Златен лъв на Сан Марко” от 69-ото издание на венецианския кинофестивал е дело на корейския режисьор Ким Ки-Дук. Заглавието „Пиета” съдържа очевидна препратка към безсмъртната творба на Микеланджело и навява асоциации с всеобхватността на майчината любов и майчиното страдание.
Сценарият на Ким Ки-Дук разказва историята на събирача на дългове Кан До (Ли Чжон Чжин), който живее тъжен, празен и самотен живот - въпрос на самоналожен избор, - за да култивира хладнокръвието, необходимо за „професията” му. Един ден на вратата му се появява жена, която твърди, че е майката, изоставила го като дете...
„Пиета” е шокиращ, на моменти жесток филм за възможността за изкупление и преоткриването на човечността. „Често си задавам въпроса какво представлява човекът – разсъждава южнокорейският режисьор. – Какво означава да бъдеш човек? И може би публиката ще каже, че новият ми филм отново е твърде брутален. Но това насилие е просто отражение на онова от реалността, което присъства до известна степен във всеки от нас.”
Режисьорът на брилянтните „Стик №3” (2004) и „Пролет, лято, есен, зима... и пролет” (2003) признава, че не е имал специално отношение към киното преди да се озове в киносалон в Южна Франция, на прожекция на „Мълчанието на агнетата”, а след това и на „Любовникът” на Жан-Жак Ано. И никога не е учил как се прави кино, което не пречи да е носител на редица награди, най-често за режисура, от международните филмови форуми в Берлин, Венеция, Кан, Локарно и Сан Себастиан.
Филмът „Кралски афери” носител на „Сребърна мечка” за сценарий и за мъжка роля (в лицето на Микел Бое Фолсгард) от Берлинале 2012, разказва за важна страница от датската история и припомня събития, довели до поставянето под въпрос на установения социален ред и революциите, които обхващат Европа в края на XVII век.
Дания, 1770 г. В края на епохата на Просвещението Каролин Матилд е елегантна и добре възпитана английска принцеса, която се интересува от изкуство и философия и има нещастието да е омъжена за датския крал Кристиан VII, ревнив мъж, с влошаващо се психично здраве. Светъл лъч в живота на кралицата се оказва появата на влиятелния доктор Струнзе, но тайната й страст променя завинаги съдбата на цялата нация.
„Всеки датчанин знае тази история – споделя режисьорът Николай Арсел, – тя е част от нашето ДНК. Изучаваме я в училище, слушаме за нея, правени са няколко документални филма, много популярен балетен спектакъл, дори опера и излязоха няколко бестселъра по въпроса. С три филма зад гърба си, аз реших да се заема с този сюжет, който много харесвам, преди някой друг да ме е изпреварил.”
В стремежа си да изследва различните жанрове Николай Арсел (сценарист на „Момичето с татуирания дракон”), навлиза умело в хлъзгавата територия на историческия филм, при това с ограничен бюджет, но подкрепен от чудесен актьорски състав, начело с магнетичния Мадс Микелсен („Коко Шанел и Игор Стравински”), в ролята на д-р Струнзе - горещ привърженик на Волтер, Русо и Дидро.
Отново Мадс Микелсен, при това с награда за мъжка роля от Кан 2012 гледаме и във филма „Ловът”. Лентата на Томас Винтерберг се връща към проблема за нефункционалността на семейната единица, напомнящи за любимия на критиката „Празненство” (1998). Темата за истината, която убива, разработена в типичния за режисьора психологически стил, е вплетена в един трогателен филм, в който лицемерието и абсурда напомнят за света на Ларс фон Триер.
След тежък развод, 40-годишният Лукас си намира нова приятелка, нова работа и се опитва да възстанови връзката със сина си тинейджър. Но един дребен детайл, съвсем незначителна забележка, случайна лъжа и животът му внезапно се преобръща, а лъжата се разпространява като невидим вирус. Апатията и недоверието постепенно се разпространяват, малката общност изпада в колективна истерия и Лукас е принуден да се бори за живота и достойнството си.
„Исках да разкажа за много неща в този филм: за загубата на невинност, на физически контакт между хората, за загубата на приятелство, когато се намеси страхът и за слуховете, които се разпространяват като вирус, особено с посредничеството на новите медии”, споделя Винтерберг. Датският режисьор, приятел на Ларс фон Триер и съосновател на „Догма”-платформата, признава, че с „Ловът” се е опитал да постави началото на нова кинематографична „чистота”. Двамата с операторката Шарлоте Бруус Кристенсен измислят манифест, според който всяка ситуация би могла да се случи и без присъствието на камерата и понякога тя би трябвало да „пристигне” с малко закъснение, за да заснеме само част от сцената, а друг път би трябвало да е невидима. „Искахме да покажем малки късчета от истинския живот.”
17-то издание на София филм фест ще се проведе между 7 и 17 март 2013.








































Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Pornhub разкри руската братушка: Гледат основно трансджендър порно
Насилник крещял на жена си, докато я пребива: Аз казах ли ти, че ако ме излъжеш, ще те убия
''Зелено движение'' предлага намаляване на възрастта за гласуване от 18 на 16 години
''Зелено движение'' предлага намаляване на възрастта за гласуване от 18 на 16 години