Фондация МУСИЗ представя четвъртото поредно издание от поредицата си "Майстори на фотографията" - изложбата на американските фотографи Кели Сена и Майкъл Хюи.
Експозицията (S)PACINGS предстои да бъде открита днес от 18:30 часа във VIVACOM Art Hall (бившата Телефонна палата, срещу "Гранд Хотел София") лично от двамата фотографи, като ще може да бъде разгледана до 30 юли включително.
Дали фотографският образ отразява и документира реалността, или я създава и оформя, е най-старият въпрос, свързан с фотографията. Изложбата „(S)Pacings” представя двама автори – Кели Сена и Майкъл Хюи, за които връзката между реалност и образ е преди всичко избор. Той се дължи на отстоянието (дистанцията) между човешкото око и света, което всъщност е празно пространство, изпълнено от механичното тяло на камерата. Картината, която виждаме, крайният продукт е винаги резултат на процес, като той има свои параметри, етика и форма.
Работите на Кели Сена са свързани с философията на движенията за защита на околната среда и зеления активизъм и се занимават с взаимоотношението между човека и природата. Екоактивистите често изхождат от една обобщена представа за човечеството и разглеждат природата през биологични системи и популации. За разлика от тези представи, в своите художествени проекти Сена успява да намери индивидуален подход. В серията фотографии "За дивото" тя се занимава с психологическите и емоционалните връзки с природата, които често мотивират активистите. Социалните аспекти на проблема, прерастващи често в протести и реални политически конфликти, са разгледани през свободата и личното споделяне. Работата представлява цикъл от пейзажи на природни места, направени на базата на разкази описания на природозащитници, пребиваващи в американски затвори. Зад вълнуващите и някак „прекалено” красиви (на границата на мейстрийм природната фотография) природни пейзажи прозират всъщност човешки истории и съдби.
Даниъл Макговън, Плажът Рокауей, Ню Йорк, 2008 г. Част от поредицата "За дивото". Снимка: Кели Сена.
Подобен индивидуален подход има към птиците, оплетени в различни мрежи, в цикъла от фотографии "Птиците на Северна Америка". Той се отнася към историческата фотографска книга на известния Елиът Портър от 1972 г., носеща същото заглавие. Докато птиците, заснети от Портър, внушават свобода и представата за свят, сякаш недокоснат от човека, фотографиите на Сена очевидно изхождат от образа на капана и показват впримчени птици. За този проект художничката работи с орнитолози, а самите мрежи представляват инструменти, които учените използват в практиката си. И в двата случая реалистичната фотография, с която авторката работи, е само инструмент на една по същността си активистка критическа гледна точка.
Касапин, 2007 г. Снимка: Майкъл Хюи.
Обратно на това, много повече към територията на художествената фотография и връзката й с живописта, се отнасят произведенията на Майкъл Хюи. Серията "Китайски сервизи" се занимава с менталните измерения на образите, тяхната връзка с паметта, традицията и със самите условия на виждане, зададени от човешкото око. Тя представлява фотографии на бюфети с различни порцеланови съдове и предмети. Авторът работи с негативите на изображенията, което поражда и специфичната им естетика: цветовете се променят, сенките придобиват плътност, формите изпъкват за сметка на усещането за присъствието на предметите. Фотографиите напомнят натюрморти, като самият характер на образа е подобен на рентгенова снимка. В работата на Хюи този естетически подход не е изолиран. Той е свързан с измененията и нестабилността на образите, абстрахирани от реалността: от една страна, присъстващи в менталните измерения на човешката психика, и от друга, променени чрез технологичните възможности на самата фотография.
Червеноопашат мишелов, хванат в капан за грабливи птици, 2004 г. Част от поредицата "Птиците на Северна Америка". Снимка: Кели Сена.
Кели Сена e артист и активист, живеещ в Лос Анджелис и Виена. Сена има магистърска степен по изящни изкуства от California Institute of the Arts.
Нейното творчество е посветено на прецизното архивиране на истории, които тя разказва умело през обектива. Съвсем естествено темите, които вълнуват Сена, са повлияни от заниманията й като активист за човешките права.
Документалният цикъл "За дивото" е резултат от дългата й кореспонденция с група еко-активисти, осъдени в следствие на операция, наречена Зеленият страх (Green Scare), която предизвиква сериозни активистки брожения в САЩ.
След като присъдите са произнесени, Кели Сена започва да пише на активистите-затворници с молба да й разкрият своя “личен оазис” - природна гледка, мисълта за която пази разсъдъка им в затвора. Така се раждат красиви природни гледки, сякаш банални клишета, а всъщност места, описани от еко-активистите и заснети от Кели Сена между Тихоокеанския северо-запад и Аризонската пустиня, между Националния парк Бедлендс в Южна Дакота и Атлантическия океан. Резултатът са особено спокойни и едновременно с това тревожни фотографии.
Кели Сена.
Майкъл Xюи живее и работи в Ню Йорк и Виена. Xюи има магистърска степен по история на изкуството от университета във Виена. Той има редица изложби в галерии и музеи като: Sigmund Freud Museum, Виена, Kunsthalle Vienna, Museum der Moderne, Залцбург, Mead Art Museum, Amherst, Масачузетс, Cleveland Museum of Art, Josh Lilley Gallery, Лондон, Newman Popiashvili Gallery, Ню Йорк и др.
Работата му е фокусирана върху проучвания, свързани с архивни фотографски материали като хартията Kodachrome, репродукции, фото-техника.
Значителна част от творчеството му е посветена на архивирането на фамилни истории, поставени в различен социален или битов контекст и заснети като интериорни и екстериорни разкази. Той разглежда всеки предмет като архивен артефакт и му отдава специално внимание, преди да го превърне в арт обект, смятайки че e имал определена социална роля.
Проектите му са дълбоко философски и могат да бъдат отнесени към трудовете на Гюстав Флобер, Елбърт Хъбард и Роналд Барт. Посвещава практиката си на възраждането на нестандартни фотографски техники и тяхното възможно приложене в дигиталната ера.
От тези експерименти се раждат серии от магически образи: China Cupboard, Houseguests, Story Problems, Archivaria.
Майкъл Хюи.
На събитието всеки ще може да опитате и от новата селекция вина Le Photographe, направени от престижни сортове и с изключително високо качество, като отразяват най-доброто от сорта и от тероара. Интересното на тези вина е, че в тях се откриват характеристиките на почвата и затова във всяко от вината може да се откриe деликатна минералност в аромата.
Китайски сервиз, 2010 г. Снимка: Майкъл Хюи.
Le Photographe ни води назад във времето, при историята на Братя Минкови. За Никифор – единият от братята фотографията е била страст и предизвикателство, както и правенето на вино. Затова след като завършва образованието си във Виена, той се завръща, открива студио в Сливен и се отдава на двете любими неща в живота си – фотографията и виното.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари
Танас
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)
Деспин Митрев
Бивш депутат на ИТН внезапно оглави партията на Божков
Деспин Митрев
Румъния влиза в Шенген на 1 януари, увери премиерът Чолаку
Johnny B Goode
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)