Вноските за мотрисите "Дезиро" не могат да бъдат погасени от БДЖ

Последна промяна на 09 декември 2011 в 15:44 1579 0

БДЖ
БДЖ

Все още не е решено откъде да се вземат парите за лизинговите вноски, които дължи БДЖ на "Сименс Дезиро", заяви транспортният министър Ивайло Московски.

По думите му обаче спешно се търси вариант, защото срокът е до края на годината. Едва ли веднага ще се пристъпи до изземване на влаковете и вероятно ще бъдат запорирани, казва той. България трябва да върне мотрисите Siemens на 1 януари 2012 г., защото БДЖ няма откъде да отдели 15 млн. евро и да плати на облигационерите. Последните са отпуснали кредита за доставката на чисто новите електрически мотрисни влакове "Сименс Дезиро".

В началото на месеца транспортният министър Ивайло Московски беше на преговори в Берлин, където опита да разсрочи плащането по заема за влаковете, защото иначе БДЖ ще трябва да ги върне обратно. Той успя да намали дължимата до края на 2011 г. сума от 24 млн. евро, но въпреки това железницата няма пари за тази вноска.

Председателят на борда на директорите на БДЖ Владимир Владимиров тогава коментира, че БДЖ няма финансов ресурс. Сделката за тези влакове бе подписана през януари 2005 г. По нея бяха доставени 25 електрически мотриси на обща стойност 229,5 млн. евро. Българските железници финансираха покупката без държавна подкрепа. Срокът за погасяване на кредита бе 7 години с една година гратисен период за главницата и лихва 6.47% годишно.

Проблемът с лизинга на влаковете ще се обсъжда през януари между канцлера Меркел и премиера Борисов. Транспортният министър коментира, че е договорена изработка на стратегия със Световната банка. След това стратегията трябва да бъде одобрена от парламента. "Ако не успеем да осигурим поне 50% от сумата, БДЖ може да се откаже от 50% пазарен дял и ето тук някой може да каже, че съм ликвидатор, ако ги задължа да направят това. И тогава пък, ако някой прецени, че е правилно да се приватизира, то тогава няма да има какво”, заяви министър Московски. По думите му средства за механизация са предвидени в споразумението със Световната банка и уточни, че са предвидени 140 млн. лв., а по отношение на БДЖ нещата зависят от развитието на ситуацията в следващите няколко месеца.

По време на парламентарния контрол пък бившият транспортен министър и настоящ депутат от БСП Петър Мутафчиев упрекна правителството на ГЕРБ, че субсидира турската икономика. Той коментира, че управляващите са предвидили 20 млн. лв. за внос на вагони от Турция, по този начин българската икономика в криза субсидира турската. Мутафчиев настоя транспортният министър Ивайло Московски да каже от парламентарната трибуна дали ще бъдат увеличени капиталовложенията за 2012 г. за НКЖИ и за БДЖ от 20 на 80 млн. лв., което е необходимо за решаване на проблемите в железницата. Според Мутафчиев сегашното правителство е трябвало да разсрочи кредита със "Сименс". Той поиска Московски да обясни защо две години това не е направено. Според транспортния министър този въпрос нямаше да го има, ако при сключването на договора със "Сименс" тогавашното правителство беше предвидило държавна гаранция. Московски подчерта, че темата с влаковете "Сименс" е тежка и увери, че Министерството на транспорта и правителството търсят решения.