Провал за Струма: Няма да видим и пукната стотинка за магистралата

OFFNews 15 януари 2020 в 15:07 18259 4

България няма да види нито стотика от еврофондовете за изграждането на магистрала Струма в Кресненското дефиле. Забатаченият проект за аутобана, който е в пълно противоречие с екоизискванията, няма да получи одобрение и българските данъкоплатци ще трябва да платят сметка за милиарди левове.

Очакваният провал със "Струма" бе рапортуван с бодряшки звучащо и напълно объркано прессъобщение на Агенция "Пътна инфраструктура", според което едва ли не правителството Борисов-3 само се е отказало да кандидатства за евросредствата.

Ето какво пишат от ведомството: 

"България оттегля апликационната форма за изграждането на автомагистрала „Струма“ през Кресненското дефиле, но продължава да разглежда проекта като приоритетен и не се отказва от него. Решението не го стопира, а ще ускори екипната работа на всички институции, ангажирани с разширението на единствения „тесен участък“ по направлението до границата с Гърция. Днес българската страна информира Европейската комисия за решението си да оттегли Формуляра за кандидатстване за финансиране на лот 3.2 от Кохезионния фонд на ЕС, който беше подаден за одобрение на 9 август 2019 г. Институциите продължават работа по подготовката на апликационната форма с оглед на приоритетите в сферата на екологията на новата Европейска комисия, която вече представи своя Европейски зелен пакт."

Строителството на магистралата в Кресненското дефиле е дългогодишна сага, за която правителствата на Борисов и ГЕРБ регистрираха провал след провал. Най-добрият вариант според строителните експерти бе да се прокопае дълъг 15-километров тунел в планината. След серия обществени обсъждания обаче идеята за него отпадна заради измислени съображения със сигурността на съоръжението. Че някой можело да сложи бомба, че поддръжката щяла да е много скъпа. По вероятната причина за отпадането на този вариант обаче е друга - нито една от любимите строителни фирми на властта няма опити и знания за прокопаването на големи тунели.

Така трасето бе разделено на две с различни маршрути в двете посоки.

През ноември м. г. ДЗЗД „АПП ЛОТ 3.2.1“ бе определен за изпълнител на 13.2 км участък от АМ „Струма“ през Кресненското дефиле - лот 3.2.1 (платното само в посока Кулата - София, което ще преминава източно от Кресненското дефиле по ново трасе). А цената бе шокиращо висока -  599 999 903.90 лв. с ДДС или по 45,5 милиона лева на километър от половин магистрала.

Водещият партньор в дружеството „АПП ЛОТ 3.2.1“ е "ГРОМА ХОЛД“ ЕООД, бившата Агромах. Любопитното в решението на АПИ е, че избраната оферта е значително по-висока от прогнозната стойност на строителството на пътя в Кресненското дефиле. Заложеният бюджет на проекта бе 444 796 305 лв. без ДДС (533,8 млн. лева с ДДС).

"Българската страна винаги е била наясно с трудностите, свързани с опазването на природата в този участък, както и с необходимостта да се намери балансирано решение, отговарящо на екологичните и на транспортните цели. Предвид чувствителната от екологична гледна точка защитена зона, в която се намира отсечката между Крупник и Кресна, винаги са търсени най-добрите решения за неговата реализация като в процеса на подготовка през годините са разглеждани редица варианти за изпълнение на участъка от АМ „Струма“ през Кресненския пролом. На базата на всички извършени проучвания, избраният Източен вариант Г 10,50 в най-голяма степен отговаря на техническите, социално-икономическите и екологични изисквания. Въпреки това, за да е максимално прецизна относно въздействията на проекта върху видовете и местообитанията, които са предмет на опазаване в дефилето, държавата ще пристъпи към определянето на специфични консервационни цели и мерки. За намаляване на въздействието върху обекти от Натура 2000 от съществуващия път E-79, Агенция „Пътна инфраструктура“ се ангажира до края на 2020 г. да изпълни поредица от смекчаващи мерки, а именно: модифициране на съществуващите водостоци, монтиране на двустранно разположена мрежа в банкета на пътя, монтиране на плетени мрежи за птици с височина 4 м върху тротоарите на големите съоръжения. За повишаване на пътната безопасност ще се анализира възможността за изграждане на видео система за наблюдение и система за информиране и пренасочване на трафика по обходни пътища и анализ за безопасното му поемане, както и подобряване организацията на движение в Кресненското дефиле", се казва още в днешното съобщение на АПИ. 

От ведомството уточнават и че през декември са си поръчали проучване на Изследователски център „Тренд“, което да докаже колко важен проект е този за Струма.

"За 78% от анкетираните „участъкът през Кресненското дефиле е опасен, а изграждането на магистралата ще повиши безопасността на пътуващите“. За 70% от анкетираните построяването на автомагистралата е важно за намаляване времето за пътуване. 18% от българите са на мнение, че АМ „Струма“ трябва да се довърши независимо, че минава през защитена зона, а най-голям процент – 40 на сто считат, че магистралата трябва да се довърши, но при пълна гаранция за опазване на биологичното разнообразие. 13% споделят мнението, че АМ „Струма“ не трябва да се довършва, защото минава през защитени територии", обобщават от пътната агенция.

    Най-важното
    Всички новини
    Най-четени Най-нови
    За писането на коментар е необходима регистрация.
    Моля, регистрирайте се от TУК!
    Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

    3036

    4

    Sokratus MMXVIII

    18.01 2020 в 19:49

    ЕК дава пари за биоразнообразието и за магастрала Струма при изричното условие да се запази биоразнообразието!
    Кое е толкова неясно на ББ и компания!?!
    Ако искат тези пари трябва да спазят условията, ако не ги спазят пари няма!
    Одобреният проект за разделяне на платната не е магистрала, а скоростен път. Което означава, че ще има две платна в посока без платно за спиране. Някъде ще има трето платно, но си представете, че спукате гума и трябва да я смените на платното при коли, които се движат с 100 км в час и вие може да се зад някой завой!!!
    Отделно от това - всяка магистрала трябва да има дублиращ първокласен път! Къде го този път по проекта на ББ и компания!!!
    Просто лъжците ББ и компания искат да усвоят парите, но да построят половината магистрала! Защото парите си имат горна граница, но комисионната от 50% трябва да се усвои от нашите политици!
    ;)

    4245

    3

    rrr11

    15.01 2020 в 23:29

    Този който е писал статията или е профан, или е знаел, че пише глупости и затова не си е написал името. Явно е някой от зелената мафия, които искат да се направи тунел за милиарди, където да падне голяма лапаница.
    В крайна сметка по-добре за тези пари да се направят няколко пъти повече километри на друга магистрала щом строителството тук ще е толкова скъпо. Участък от 20км от Струма без магистрала не е чак такъв проблем. Ако може да се разшири поне на места с по още една лента в посока и това да е.

    5300

    2

    квазимодо

    15.01 2020 в 17:27

    А кажи честно - какъв трябва да си че да смяташ магистралата за ненужна. На всички който не могат да се определят, какви са, - помагам безплатно и безвъзмездно.

    6774

    1

    ЛАФЪРДИЕВ

    15.01 2020 в 16:00

    ДА ПРИПОМНИМ 2011-та г.
    Тогава първата Лили Талпата - дето после стана преЦедентин, подписа апликационна форма за АМ Струма, според която ако не построим ЦЯЛАТА МАГИСТРАЛА, в посочен от ЕС срок..
    ЩЕ ВРЪЩАМЕ ЕВРОПАРИТЕ ЗА ЦЯЛАТА МАГИСТРАЛА ОТ ДРАГИЧЕВО ДО КУЛАТА..
    А не само европарите за непостроения лот..
    Та... С изчезващите пари към бюджета от Брекзит, намаляване на ръста на производството и дефицитите в бюджетите на страните-членки..
    ЕС може да сети за това НАШЕ ПРАВИТЕЛСТВЕНО ОБЕЩАНИЕ И ОБВЪРЗВАНЕ!!!


     
    X

    Николай Стайков: Борисов и Пеевски преместиха парламента от страх от журналистите