България няма да види нито стотика от еврофондовете за изграждането на магистрала Струма в Кресненското дефиле. Забатаченият проект за аутобана, който е в пълно противоречие с екоизискванията, няма да получи одобрение и българските данъкоплатци ще трябва да платят сметка за милиарди левове.
Очакваният провал със "Струма" бе рапортуван с бодряшки звучащо и напълно объркано прессъобщение на Агенция "Пътна инфраструктура", според което едва ли не правителството Борисов-3 само се е отказало да кандидатства за евросредствата.
Ето какво пишат от ведомството:
"България оттегля апликационната форма за изграждането на автомагистрала „Струма“ през Кресненското дефиле, но продължава да разглежда проекта като приоритетен и не се отказва от него. Решението не го стопира, а ще ускори екипната работа на всички институции, ангажирани с разширението на единствения „тесен участък“ по направлението до границата с Гърция. Днес българската страна информира Европейската комисия за решението си да оттегли Формуляра за кандидатстване за финансиране на лот 3.2 от Кохезионния фонд на ЕС, който беше подаден за одобрение на 9 август 2019 г. Институциите продължават работа по подготовката на апликационната форма с оглед на приоритетите в сферата на екологията на новата Европейска комисия, която вече представи своя Европейски зелен пакт."
Строителството на магистралата в Кресненското дефиле е дългогодишна сага, за която правителствата на Борисов и ГЕРБ регистрираха провал след провал. Най-добрият вариант според строителните експерти бе да се прокопае дълъг 15-километров тунел в планината. След серия обществени обсъждания обаче идеята за него отпадна заради измислени съображения със сигурността на съоръжението. Че някой можело да сложи бомба, че поддръжката щяла да е много скъпа. По вероятната причина за отпадането на този вариант обаче е друга - нито една от любимите строителни фирми на властта няма опити и знания за прокопаването на големи тунели.
Така трасето бе разделено на две с различни маршрути в двете посоки.
През ноември м. г. ДЗЗД „АПП ЛОТ 3.2.1“ бе определен за изпълнител на 13.2 км участък от АМ „Струма“ през Кресненското дефиле - лот 3.2.1 (платното само в посока Кулата - София, което ще преминава източно от Кресненското дефиле по ново трасе). А цената бе шокиращо висока - 599 999 903.90 лв. с ДДС или по 45,5 милиона лева на километър от половин магистрала.
Водещият партньор в дружеството „АПП ЛОТ 3.2.1“ е "ГРОМА ХОЛД“ ЕООД, бившата Агромах. Любопитното в решението на АПИ е, че избраната оферта е значително по-висока от прогнозната стойност на строителството на пътя в Кресненското дефиле. Заложеният бюджет на проекта бе 444 796 305 лв. без ДДС (533,8 млн. лева с ДДС).
"Българската страна винаги е била наясно с трудностите, свързани с опазването на природата в този участък, както и с необходимостта да се намери балансирано решение, отговарящо на екологичните и на транспортните цели. Предвид чувствителната от екологична гледна точка защитена зона, в която се намира отсечката между Крупник и Кресна, винаги са търсени най-добрите решения за неговата реализация като в процеса на подготовка през годините са разглеждани редица варианти за изпълнение на участъка от АМ „Струма“ през Кресненския пролом. На базата на всички извършени проучвания, избраният Източен вариант Г 10,50 в най-голяма степен отговаря на техническите, социално-икономическите и екологични изисквания. Въпреки това, за да е максимално прецизна относно въздействията на проекта върху видовете и местообитанията, които са предмет на опазаване в дефилето, държавата ще пристъпи към определянето на специфични консервационни цели и мерки. За намаляване на въздействието върху обекти от Натура 2000 от съществуващия път E-79, Агенция „Пътна инфраструктура“ се ангажира до края на 2020 г. да изпълни поредица от смекчаващи мерки, а именно: модифициране на съществуващите водостоци, монтиране на двустранно разположена мрежа в банкета на пътя, монтиране на плетени мрежи за птици с височина 4 м върху тротоарите на големите съоръжения. За повишаване на пътната безопасност ще се анализира възможността за изграждане на видео система за наблюдение и система за информиране и пренасочване на трафика по обходни пътища и анализ за безопасното му поемане, както и подобряване организацията на движение в Кресненското дефиле", се казва още в днешното съобщение на АПИ.
От ведомството уточнават и че през декември са си поръчали проучване на Изследователски център „Тренд“, което да докаже колко важен проект е този за Струма.
"За 78% от анкетираните „участъкът през Кресненското дефиле е опасен, а изграждането на магистралата ще повиши безопасността на пътуващите“. За 70% от анкетираните построяването на автомагистралата е важно за намаляване времето за пътуване. 18% от българите са на мнение, че АМ „Струма“ трябва да се довърши независимо, че минава през защитена зона, а най-голям процент – 40 на сто считат, че магистралата трябва да се довърши, но при пълна гаранция за опазване на биологичното разнообразие. 13% споделят мнението, че АМ „Струма“ не трябва да се довършва, защото минава през защитени територии", обобщават от пътната агенция.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
3036
4
18.01 2020 в 19:49
Кое е толкова неясно на ББ и компания!?!
Ако искат тези пари трябва да спазят условията, ако не ги спазят пари няма!
Одобреният проект за разделяне на платната не е магистрала, а скоростен път. Което означава, че ще има две платна в посока без платно за спиране. Някъде ще има трето платно, но си представете, че спукате гума и трябва да я смените на платното при коли, които се движат с 100 км в час и вие може да се зад някой завой!!!
Отделно от това - всяка магистрала трябва да има дублиращ първокласен път! Къде го този път по проекта на ББ и компания!!!
Просто лъжците ББ и компания искат да усвоят парите, но да построят половината магистрала! Защото парите си имат горна граница, но комисионната от 50% трябва да се усвои от нашите политици!
;)
4245
3
15.01 2020 в 23:29
В крайна сметка по-добре за тези пари да се направят няколко пъти повече километри на друга магистрала щом строителството тук ще е толкова скъпо. Участък от 20км от Струма без магистрала не е чак такъв проблем. Ако може да се разшири поне на места с по още една лента в посока и това да е.
5300
2
15.01 2020 в 17:27
6774
1
15.01 2020 в 16:00
Тогава първата Лили Талпата - дето после стана преЦедентин, подписа апликационна форма за АМ Струма, според която ако не построим ЦЯЛАТА МАГИСТРАЛА, в посочен от ЕС срок..
ЩЕ ВРЪЩАМЕ ЕВРОПАРИТЕ ЗА ЦЯЛАТА МАГИСТРАЛА ОТ ДРАГИЧЕВО ДО КУЛАТА..
А не само европарите за непостроения лот..
Та... С изчезващите пари към бюджета от Брекзит, намаляване на ръста на производството и дефицитите в бюджетите на страните-членки..
ЕС може да сети за това НАШЕ ПРАВИТЕЛСТВЕНО ОБЕЩАНИЕ И ОБВЪРЗВАНЕ!!!
Последни коментари
Танас
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)
Деспин Митрев
Бивш депутат на ИТН внезапно оглави партията на Божков
Деспин Митрев
Румъния влиза в Шенген на 1 януари, увери премиерът Чолаку
Johnny B Goode
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)
Деспин Митрев
САЩ повдигнаха обвинение на индийски милиардер за подкупи на стойност 265 млн. долара