Ограниченият достъп до нови автомобили е основният фактор, който влияе върху бизнеса с коли под наем напоследък. Заради този проблем фирмите, заети в "рент а кар", не могат да попълнят автопарковете си с достатъчен брой автомобили, което създава недостиг и е една от предпоставките за вдигане на цените на предлаганата услуга.
Това каза в интервю за БТА Милен Маринов, управител на "Топ Рент А Кар" (Top Rent A Car), компания за коли под наем в България, основана през 2003 г., която е един от водещите доставчици на услугата. Автопаркът й е съставен от над 2000 автомобила, които предлага под наем в цяла България и по-големите летища на Балканите.
Маринов обясни, че в момента има търсене от клиенти, а в бранша са в затрудение да отговорят на него, защото множество доставки на нови автомобили стоят неизпълнени или има забавени, които е трябвало да дойдат преди началото на сезона, а явно ще пристигнат след края му. Именно летният сезон, който е най-активен за туризма, рефлектира като най-голямо търсене за фирмите, предлагащи коли под наем.
До края на юни основните клиенти на компанията са били повече българи, включително живеещи постоянно в чужбина, които се завръщат за кратко у нас. Очакванията ни за юли и август, най-активните летни месеци, са голяма част от клиентите ни да бъдат и чужденци, обясни той.
По думите му пандемията от коронавирус се е отразила доста сериозно на бранша заради ограничената мобилност.
"В най-трудните моменти имахме големи проблеми, свързани с това къде да паркираме автомобилите, които ни се връщаха и трябваше да останат паркирани на летищата. В следващ момент имаше много къс сезон, който беше много пиков, буквално август имаше много силно търсене, което не можахме да удовлетворим, защото бизнесът, свързан с автомобили под наем, не е толкова лесно да се пренастрои от липса на клиенти до много клиенти. Много е трудно бързо да се вдигнат оборотите на фирмите в бранша и от момент, в който почти не работят, в рамките на две-три седмици да започнат да обслужват изключително много клиенти", каза Милен Маринов.
"Не успяхме дори и в моментите, в които имаше много туристи, да се възползваме от присъствието им в късите летни сезони, които се получиха през последните две години. За тази година имахме очаквания да има по-дълъг сезон и по-равномерно да бъде разпределено търсенето през целия сезон. Затова в началото на годината започнахме подготовка на автопарка и обучение на служители, но за съжаление войната в Украйна попари тези надежди и първите месеци за летния сезон, които също са важни за нашия бизнес - края на април, май и юни, не бяха добри, както ние очаквахме", допълни той.
По думите му за юли ситуацията се променя и търсенето на услугата започва да става много голямо. В туризма настъпва осезаемо оживление, авиокомпаниите изпълняват полетните си програми и голямото предизвикателство в момента е да се отговори на голямото търсене на автомобили под наем, включително с две години. За тази година имахме очаквания да има по-дълъг сезон и по-равномерно да бъде разпределено търсенето през целия сезон. Затова в началото на годината започнахме подготовка на автопарка и обучение на служители, но за съжаление войната в Украйна попари тези надежди и първите месеци за летния сезон, които също са важни за нашия бизнес - края на април, май и юни, не бяха добри, както ние очаквахме", допълни той.
По думите му за юли ситуацията се променя и търсенето на услугата започва да става много голямо. В туризма настъпва осезаемо оживление, авиокомпаниите изпълняват полетните си програми и голямото предизвикателство в момента е да се отговори на голямото търсене на автомобили под наем, включително с необходимия брой служители.
Недостигът на нови коли пък се оказва сериозно предизвикателство, което преди не е стояло пред фирмите.
Основният проблем с липсата на чипове е от миналата година насам, като към него се прибавя спирането на работа на много заводи в Украйна. Влияние е оказало и изострянето на ковид обстановката в Китай и в Азия. Всичко това блокира веригите на доставки на автомобилните производители по целия свят, спадна много производството и поръчките започнаха да се бавят изключително много. Имаме автомобили, които са поръчани преди година, година и три месеца, още не сме ги получили, обясни управителят на "Топ Рент А Кар".
Наблюденията му показват, че през последните две-три години има тенденция на отказ от личните автомобили. Причината за това не е само в поскъпването на горивата, а и в по-високата цена за поддръжката им, включително таксите за паркиране в сините зони и проблема с паркирането изобщо. Това кара немалка част от собствениците на автомобили, които живеят в централните части на големите градове, да се откажат от тях или пък от единия автомобил, ако в семейството има два.
В София в последните две години зачести ползването на автомобили под наем за уикендите - от петък следобед до понеделник сутринта. В ежедневието си доста софиянци си решават проблема с метро или със споделени автомобили в централната част, а за уикендите ползват "рент а кар", каза Маринов.
По-търсени ли са вече електромобилите под наем?
"Ние предлагаме електромобили и хибридни автомобили от 2015 година насам. В последните три години увеличаваме автопарка и в тази посока. Има търсене, но все още е малък процент в сравнение с конвенционалните ни автомобили. В нашия автопарк може би около 4-5 процента от автомобилите към момента са електрически. Има хора, които са изключително доволни, когато ги наемат, те потвърждават техните очаквания или дори ги надхвърлят. Има и хора, които са разочаровани от електромобилите като преживяване, но това е все още заради непромененото им мислене и настройка", смята той.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
2550
3
16.07 2022 в 11:06
6520
2
16.07 2022 в 08:55
2550
1
16.07 2022 в 08:35
Последни коментари
Танас
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)
Деспин Митрев
Бивш депутат на ИТН внезапно оглави партията на Божков
Деспин Митрев
Румъния влиза в Шенген на 1 януари, увери премиерът Чолаку
Johnny B Goode
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)
Деспин Митрев
САЩ повдигнаха обвинение на индийски милиардер за подкупи на стойност 265 млн. долара
Koel
Банан, залепен с тиксо за стена, се продаде за 6,2 млн. долара
Деспин Митрев
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)