И новият министър на транспорта Николай Събев продължи традицията да подписваме безсмислени меморандуми със Скопие.
Днешното "постижение" - споразумение изграждане на коридор номер 8 и изграждане на жп линията София - Скопие, всъщност бе подписано само преди три месеца от предшественика му на поста Христо Алексиев. И то не в двустранен, а в тристранен формат - пак в българската столица заедно с министъра на транспорта на транспорта и на Албания. Още по смешното е, че днес Събев подписа "историческия меморандум" със същия македонски министър, с който подписа и служебния министър Христо Алексиев. Разбира се, всичко това Събев би трябвало да го знае, защото го има в секцията новини на управляваното от него ведомство. Там би могъл да прочете и това:
"В Меморандума е посочено, че Република България ще положи усилия за приключване на дейностите по изграждането на последния жп участък от Гюешево до границата с Република Северна Македония (2.5 км) и модернизацията на съществуващата транспортна инфраструктура по жп участъка София–Перник–Радомир–Гюешево. Министърът посочи, че през следващата седмица ще стартира търгът за строителство на жп отсечката Перник–Радомир. Той допълни, че в момента се изготвя техническият проект за жп връзката Радомир–Гюешево, като се очаква в началото на следващата година да бъде одобрена и процедурата за строителство.
Република Северна Македония ще работи по изграждането и финализирането на транспортната инфраструктура до границата с Република България и Република Албания. Това включва завършването на дейностите по жп участъците Куманово–Беляковце– Крива Паланка и изграждането на новата жп линия в участъка Крива Паланка–Деве Баир, граница с Република България (общо 89 км). Изготвяне на подробни проекти за модернизация и електрификация на железопътния участък Куманово–Скопие–Кичево (обща дължина 150 км) и изграждането на нова железопътна линия в участъка Кичево–Стуга-Лин, граница с Република Албания (обща дължина 70 км)."
Дъвка за балончета
Жп линията София-Скопие е проект на повече от 100 години. Но за последно по строителството на железния път се е работило в периода 1941-1944 г. когато за последно сме били в една държава по време на управлението на цар Борис III. След края на Втората световна война, разбира се, всичко "бугарско" става вражеско и чак до началото на XXI век проектът е напълно забравен. Нашите релси стигат на 2 километра от границата, македонските ги няма никакви.
След това започва да се говори за дострояване на линията, колко е важна за двата народа, но всичко остава само празни приказки и обещания. Вместо трасето на коридор номер 8 (изток-запад) владата в Скопие я влече развитието на транспортните връзки към Сърбия.
Иначе въпросният меморандум за строителството на жп линията освен от Събев днес и от Христо Алексиев само преди три месеца бе подписан и от транспортния министър Петър Мутафчиев през 2007 година (три петилетки минаха!). Тогава македонските власти също обясняваха как било приоритетно и как всичко бързо щяло да стане.
Вече 140 г. строим линията. А влакът за Скопие все не тръгва
Какво са писали българските медии тогава:
"Македонският министър Миле Янакиески уточни, че за жп участъка, който страната му има да изгражда от македонската граница през Крива Паланка, Беляковци, Куманово до Скопие, има вече изготвен проект, с който ще кандидатстват за предприсъединителните фондове на ЕС за около 220 млн. евро. Той заяви, че неговото правителство си е поставило за цел до края на мандата си да приключи свързването на жп мрежите."
Цитатът е от дописка на vesti.bg.
БЮРМ, както се наричаше тогава Северна Македония, наистина получава парите от Европа. Финансирането на проекта е осигурено, но ги връща, без да бъде сложена и една релса по посока на България.
Та, горе-долу това е историческата справка за меморандумите за жп линията София-Скопие, възможно е да пропускаме и някой също толкова исторически документ, парафиран по време на 12-годишното управление на ГЕРБ и Бойко Борисов, но дори и да е така, картинката не се променя и вече повече от 80 години въпросните релси са само мираж.
Съвсем друга тема е, че след заставането на министър Николай Събев начело на транспортното министерство бе прекратен търгът за модернизация на жп линията Перник-Радомир, който е част и от трасето към Скопие. Обществената поръчка на стойност 300 милиона лева се финансира от ЕС. Сега страната ни рискува да загуби парите.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
5837
2
25.01 2022 в 19:43
4038
1
25.01 2022 в 18:54
Последни коментари
Коледна проповед: Папа Франциск забрани на служителите на Ватикана да клюкарстват
Терористът на коледния базар в Германия бил противник на исляма
Орбан обвини имиграцията за нападението в Магдебург
PISA: Българчетата са най-функционално неграмотни в Европа. Къде сме година след теста
Орбан: Преминаваме от военно време към ера на мир