Европейската комисия представи пакет от мерки, чиято цел е да улесни купуването и продаването на стоки и услуги онлайн в целия ЕС, съобщи Европейският потребителски център в България. Едно от законодателните предложения е свързано с преодоляване на необоснованото блокиране на онлайн пазаруваненото по географски признак (геоблокиране).
Когато потребител влезе в магазин в друга страна от ЕС, собственикът не му иска документ за самоличност, за да му продаде стоката си. Но в интернет твърде често достъпът на потребителите до предложения в други държави е блокиран, например чрез пренасочването им към сайт за конкретна държава или искане за плащане с дебитна или кредитна карта от определена държава. Заради това Еврокомисията предлага законодателство, гарантиращо, че потребителите, които искат да купуват продукти и услуги в друга страна от ЕС, независимо дали онлайн или лично, не са дискриминирани по отношение на достъпа до цени, разпродажби или условия на плащане, освен ако това не е обективно обосновано от основателни съображения, като например ДДС.
Еврокомисията предлага и мерки за повишаване на прозрачността на цените на услугите при трансграничната доставка на пратки, както и повишаване на правомощията на националните органи за защита на потребителите. Идеята е тези органи да могат да проверяват дали уебсайтовете блокират потребители на географски принцип, да нареждат премахването на сайтове, които показват измамни оферти, както и да изискват информация от регистрите на домейни и банките, за да разкриват самоличността на отговорния търговец.
Геоблокирането в числа
Европейската комисия е проверила 10 537 сайта за електронна търговия, за да се установят практиките на геоблокиране в ЕС. Чрез тайни клиенти са проверявани стоки и услуги в 8 сектора, каквито най-често се поръчват онлайн в Евросъюза, като електроника и компютърен хардуер. В по-голямата си част сайтовете не позволяват на потребителите да купуват от друга страна от ЕС, извън тази, в която живеят. Така геоблокиращи практики са били установени при 63% от сайтовете. Препятствия се появяват на различни етапи в поръчката. В 5% от случаите купувачите са били директно пренасочвани към друг сайт, блокирани или са им били предлагани други продукти, като това се е случвало най-често при резервации на полети (13%) или на коли под наем (11%). Когато са се регистрирали според мястото на поръчката, купувачите са били блокирани в 27% от случаите. При избор на опции за доставка потребителите са били блокирани в 32% от случаите. При избор на начин на плащане купувачите са били блокирани при 26% от поръчките.
В Европейския потребителски център България има оплаквания от българи, че цените в българската версия на даден сайт са по-високи спрямо тези на други езици и предназначени за потребители от друга страна, както и че е трябвало да платят повече за дадена стока, защото живеят в друга страна.
Около две трети (68%) от всички трансгранични оплаквания, получени в мрежата от 30 Европейски потребителски центрове в ЕС, Исландия и Норвегия през 2015 г. са свързани с електронното пазаруване. При 21,48% от тях е имало проблеми с доставката, а при 12% - с цената или плащането.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
15614
1
26.05 2016 в 11:13
Последни коментари
Танас
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)
Деспин Митрев
Бивш депутат на ИТН внезапно оглави партията на Божков
Деспин Митрев
Румъния влиза в Шенген на 1 януари, увери премиерът Чолаку
Johnny B Goode
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)
Деспин Митрев
САЩ повдигнаха обвинение на индийски милиардер за подкупи на стойност 265 млн. долара
Koel
Банан, залепен с тиксо за стена, се продаде за 6,2 млн. долара
Деспин Митрев
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)