Големите фестивали в България събират по около 20 хиляди души. Само за няколко часа те изхвърлят към 60 хил. пластмасови чашки, които не подлежат на рециклиране. Няма какво друго да се направи с тях, освен да се изгорят. Така цялата токсична маса отива във въздуха, от който вдишваме по 20 хил. литра на ден. Дишаме пластмаса, без да знаем. Въздух, "напоен" с пластмасата от вилички, лъжички, мокри кърпички, чаши, чинии за еднократна употреба.
Има ли изход? Да, при това леснодостъпен. Най-съществената част от цената е да спрем и помислим, да си дадем сметка, че използвайки за удобство пластмасовата чашка за кафе, която изхвърляме след пет-десет минути, всъщност завещаваме отрова на хора, които още не са се родили, казва Сабина Максимова, управител на ZERA.
Компанията въвежда у нас превантивни решения срещу пластмасовия отпадък, и по-специално - пластмасата за еднократна употреба. Тя предлага на организаторите на фестивали чаши за многократна употреба от пластмаса, която не съдържа опасния за здравето промишлен химикал Бисфенол А (той имитира женския хормон естроген, т. нар. синтетичн естроген). Допълва това с измиването им по стандартите на Българската агенция за безопасност на храните (БАБХ) и опаковането им така, че да са готови за следващата употреба.
С иновативния си модел ZERA спечели първата поощрителна награда, в размер на 3 000 лв., в конкурсната програма за социални предприемачи с фокус върху "зелени" и устойчиви инициативи" - БАКБ Предизвикателство, финансирана от Българо-американска кредитна банка.
Сабина Максимова и Божидар Максимов
Чашите им са плътни, не се огъват. След години употреба може да се върнат в завода, да се претопят и да се направят следващите чаши. В тях няма токсичните полистирол и полистирен, а само с полипропилен - най-добрият материал за чаша за многократна употреба. Лесен и желан за рециклиране.
Дръжките им влизат една в друга и с една ръка може да се носят примерно 10 чаши. Това елиминира отпадъка от т. нар. пластмасови дръжки. Дават ви такива, ако например поръчате 6 бири. Там е работата, че дръжките са изработени от полукартон - полупластмаса, а това е композитен материал, който също не е рециклируем.
"Искаме хората да разберат, че чашата не е консуматив, а ценен актив. Не може просто да я ползваме няколко секунди или минути, да я хвърлим и така да я завещаем на хора, които още не са се родили. Не е етично да го правим само заради моментното удобство.
Екипът ни използва може би около 70% от времето си, за да обяснява и да се опитва да обърне тази представа за чашата. Тя е абсолютният символ на консуматорското общество. Навсякъде около нас е пълно с чаши. В същото време ги изхвърляме, изхвърляме, изхвърляме. Забравили сме да ги оценим, а това е вещ, която концентрира в себе си енергия, ресурси, транспорт, време, петрол."
От компанията избрали фестивалите, защото "точно по време на фестивали в най-голяма степен си проличава мащабът на това консуматорство". Предлагат им професионални, фестивални чаши, които издържат на многократно измиване - до 1000 пъти, и на по-високи температури.
Предложението е съобразено със забраната за употреба на стъклена или метална посуда на масови събития, които биха били опасни, например за хора в полутрезво и нетрезво състояние. Чашите на ZERA са от висококачествена пластмаса, с висока плътност, без Бисфенол А.
Решението е ново за България, но не и за Европа. То се прилага от 30-ина години в Австрия, Германия, Франция за масови събития.
Искаме да настъпи ерата на нулевите пластмасови отпадъци, споделя Сабина. Затова услугата им е максимално достъпна - предлага се пакет, който включва не само чашите, а и тяхното измиване, подсушаване, опаковане и подготовка за следващата им употреба.
Организаторът или спонсорът може да купи необходимия брой чаши, да ги брандира с логото или символите си, да избере цветовете. И когато в нея се продава например бира, се таксуват две неща - чашата и съдържанието. Клиентът може да плати и задържи чашата; да я върне, като си получи обратно парите; да размени празна срещу пълна чаша. Възможно е също плащането да стане след фестивала, като купените от клиентите чаши се платят, а неразопакованите се върнат.
От ZERA обръщат внимание и на нещо, което заблуждава често купувача, а именно, че хартиените на вид чаши за кафе са всъщност... отново пластмасови.
"Ако тази чаша беше от картон, тя щеше веднага да се разтече. Идеята на тези чаши е, че отвън те дават по-голяма възможност за брандиране", обяснява Сабина.
Същото важи и за мокрите кърпички - това също не е хартия, а пластмаса.
От компанията планират и изработването на бутилки за многократна употреба, те вече предлагат инсталирането на машини за вода.
"Не е нужно да пренасяме вода на стотици километри, водата си е навсякъде, тя може да бъде филтрирана, да ѝ се добави стойност, след като се напълни в многократно шише.
Това е най-добрият подход спрямо водата. Да, след две години, ако си изтървем многократното шише и то се спука, го хвърляме на правилното място и го рециклираме, но не след 5 минути или след 30.
Рециклирането отключва процес, който е три пъти по-скъп и ресурсоемък от производството на една нова бутилка. Планетата не може да издържи на тези бесни темпове на потребление, затова трябва да рециклираме след дълги, дълги периоди на употреба."
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари
КТ ''Подкрепа'' предлага промяна на данъчна и осигурителна система
Ловец простреля 22-годишен младеж край Самоков
Влак прегази двама работници на релсите (обновена)
Влак прегази двама работници на релсите (обновена)