Цените на горивата в България не само, че не са сред най-евтините в Европейския съюз (ЕС), но вече изпреварват тези във Великобритания, Белгия, Полша, Чехия, Словения и други държави.
Това показвал анализ на "Демократична България" (ДСБ, "Да, България" и "Зелените") на база на "публични данни на органи по пътна безопасност от страни от ЕС".
От формацията са готови чрез евродепутата Светослав Малинов (ЕНП/ДСБ) да уведомят Европейската комисия (ЕК) за "поредното безобразие, което сегашната власт извършва в България, включително и за пълната абдикация на държавата, която не смее да се намеси на пазара на горива".
"Изключително важно е да се подчертае, че цените на горивата зависят и от политиката на държавата. Позицията на управляващите, че „нищо не може да се направи“, е бягство от отговорност и подкрепа за статуквото. Показателно е, че висш държавен орган – парламентът, прие закони, с които се удариха малките играчи, за сметка на големите. Разследването на нарушенията на конкуренцията и наличието на картел също е в ръцете на държавен орган – КЗК, и когато този орган си затваря очите, това не означава, че държавата не може да направи нищо, а че е избрала да си зарови главата в пясъка", пишат от обединението.
Те настояват да бъде отменен противоречивият Закон за горивата, който беше приет от Народното събрание през юли и предизвика протести на дребните търговци. Според гласуваните поправки при регистрация всеки търговец на горива да обезпечи с пари или с банкова гаранция бъдещи задължения по някой от законите, регулиращи дейността им.
Според "Демократична България" законът е бил приет в нарушение на всички парламентарни процедури и явно под натиска на Москва. "И резултатите не закъсняват – цените на горивата в България вървят нагоре и вече са по-високи от други държави от ЕС, преди облагане с ДДС и акциз. И то при положение, че България е най-бедната страна в ЕС и с най-ниските акцизи и ДДС върху горивата", казват от формацията.
"Демократична България" подкрепя както справедливия протест на българските граждани срещу високите цени на горивата, така и протестите на малките и средни участници на пазара на горива и всички коректни търговци в България. Застава зад техните искания за свободен от картели и монополисти пазар и работещи държавни регулатори, бранещи конкуренцията", добавят те.
От обединението имат и предложения за това как у нас могат да се постигнат по-ниски цени на горивата. Ето какви са идеите им:
- Да се отменят лобистките и картелни закони, унищожаващи малките и средни търговци в полза на големите вериги;
- Да се облекчи вносът от други страни в ЕС, защото само истинската конкуренция сваля цените;
- Да се извърши обективно разследване на големите вериги, чиито цени подозрително съвпадат и са налице доказателства за съгласувани практики;
- Да се облекчат условията за създаване и достъпа до данъчните складове за горива – през 2015 г. близо 80% за дизела и над 90% при бензина се контролират от най-големия участник на пазара – групата „Лукойл“;
- Да се подпомогнат малките и средни търговци за преодоляване на техническите бариери за достъп до пазара.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
12435
2
01.11 2018 в 13:39
10372
1
30.10 2018 в 14:21
https://www.globalpetrolprices.com/gasoline_prices/
"да, бе" лъжат като дърти цигани.
Последни коментари
Октим
Пеевски и Кирил Петков си крещяха 5 минути на първия ред в парламента (видео, снимки)
user4eto
Пеевски и Кирил Петков си крещяха 5 минути на първия ред в парламента (видео, снимки)
Танас
В София има 33 555 платени паркоместа, ЦГМ са продали 36 001 винетни стикера за живущи в тях
jdravun
Калин Стоянов призна, че Пеевски е охраняван от НСО
Итн
И третият път не донесе късмет: Парламентът е все така без ръководство (гласувания)
Джендо Джедев
Пеевски: Петков ми каза, че Рашков го държи за т*****е заради ареста на Борисов