ДБ се обяви за съкращаване на разходите за администрацията с промени в бюджета

В последните 3 месеца кабинетът в оставка си е осигурил предизборен комфорт с обществени средства, смята Иво Мирчев

OFFNews Последна промяна на 19 април 2021 в 11:19 6183 0

Една от първите стъпки на следващото правителство трябва да бъде преструктуриране и оптимизация на разходите за издръжка на държавната и общинска администрации, което ще се случи с преразглеждане и промени в разходите на държавния бюджет за 2021 г.

Това заявява депутатът от Демократична България Иво Мирчев във фейсбук. Той изнесе притеснителни данни за изпълнението на бюджета за тази година и състоянието на фискалния резерв.

От тях се разбира, че по данни на финансовото министерство към 28 февруари държавният бюджет регистрира касов дефицит от 412 млн. лв., като за същия период на м.г. е бил отчетен излишък от 970 млн. лв. "Спрямо миналата година имаме влошаване на фискалната позиция с общо 1.38 млрд. лв. - абсолютен рекорд за последните години", заявява Мирчев.

Той изнесе подробни данни, от които става ясно, че на по-ниски данъчни приходи се дължат само 124 млн. от тези 1.38 млрд. лв., на по-високи разходи - 340 млн. лв. За увеличение на заплатите в държавната администрация са отишли 138 млн. лв., като общо за издръжката на държавните чиновници са били изразходени с 255 млн. лв. повече от м.г. Други 68 млн. лв. е погълнала издръжката на министерства и ведомства и т.н. 

Така за първите 2 месеца от 2021 г. правителството на Бойко Борисов в условията на икономическа и здравна криза е направило повече разходи за заплати, издръжка и капиталови активи на държавни и общински администрации в размер на 537 млн. лв. На практика 40% от ресурса, довел до нарастването на дефицита по държавния бюджет за първите 2 месеца на 2021 г. спрямо 2020 г., е отишъл към държавната и общинска администрация и присъдружните им дейности.

По последни данни от БНБ към 9 април т.г. средствата по фискалния резерв в БНБ достигнаха 5.9 млрд. лв., което е най-ниската стойност на този показател за последните 7 г., и подобни ниски нива са регистрирани по времето на управлението на правителството на Орешарски - 2014 г. Това не е целият фискален резерв, тъй като в него се отчитат освен средствата в БНБ, така и вземанията от фондове на Европейския съюз за сертифицирани разходи и средствата по специалните сметки в банките. По последни официални отчетни данни на Министерство на финансите към края на февруари средствата в БНБ са 7.99 млрд. лв., а целият резерв е 8.8 млрд. лв., казва Иво Мирчев.

Според него резервните средства по бюджетните сметки практически се намират на дъното от времето на управлението на Орешарски. Това означава, че следващото правителство ще трябва да разчита на емисия на дълг, за да финансира касовия дефицит, който е във възходяща тенденция.

В неделя финансовият министър в оставка Кирил Ананиев обаче обясни, че няма нищо тревожно в това резервът да падне от 7.9 млрд. лв. в края на март до 5.9 млрд. лв. към 9 април. "През първите дни на всеки месец се извършват предимно разходи, докато декларирането и изплащането на данъците започва в средата на месеца и тогава картината се променя съществено", каза Ананиев и увери, че в края на април резервът ще надхвърли 8 млрд. лв.

От Демократична България обаче смятат, че правителството в оставка не е провеждало ефикасно антикризисно бюджетно управление в условията на пандемия. Последните три месеца приоритет е употреба на обществени средства с цел купуване на предизборен комфорт с по-високи заплати и издръжка на администрацията и насочване на капиталовите разходи и трансфери към общините за усвояване от дежурните партийни фирми, пълнещи чекмеджетата на Борисов. Промяната в дефицита спрямо 2020 можеше да е с 537 млн. по-ниска, ако г-н Борисов не беше в управлението, допълва Мирчев.

Затова една от първите стъпки на следващото правителство трябва да бъде преструктуриране и оптимизация на разходите за издръжка на държавната и общинска администрации.

От ДБ смятат, че приоритет на икономическата и социална политика през 2021 г. трябва да бъде не издръжка на администрацията и раздуване на заплащането на държавните служби, а ефективна борба с пандемията и нейните здравни и социално-икономически последици, включително преразглеждане на мерките за подпомагане на малкия и средния бизнес, мерките за запазване на заетостта в частния сектор, механизмите за тяхното администриране и осигуряване на стимулите за бързо икономическо възстановяване. Всичко това следва да се реализира и чрез подходяща бюджетна политика, която преминава през актуализация на държавния бюджет.

Най-важното
Всички новини
Най-четени Най-нови