Бирената промишленост у нас - 41 млн. лева инвестиции за 2017-та

OFFNews 19 март 2018 в 12:55 7944 0

Снимка sxc.hu

Членовете на Съюза на пивоварите в България (СПБ) са направили 41 100 000 лева капиталови инвестиции в сектора за 2017 г. От началото на приватизацията на пивоварната промишленост през 1994 г. до днес инвестираният капитал е над 1 милиард и 240 милиона лева.

Резултатите на индустрията, както и цялостната картина за дейността на организацията за миналата година, бяха представени на проведеното в началото на месеца годишното общо събрание на организацията.

Инвестициите са предимно в обновяване на производствената база с нови съдове за пивоварене, ферментация и пастьоризация, с високо автоматизирани бутилиращи линии за РЕТ и стъкло, както и в модернизация и изграждане на цехове за съхранение на суровини, логистични центрове и инсталации за био-анаеробно пречистване на отпадните води.

Данните от последните години показват, че по основните показатели за растеж на категорията като производство, реализация, консумация на бира на глава от населението са постигнати едни от най-високите нива от 30 години насам.

"Това дава индикации, че пазарът все повече се насища и прогнозите за 2018 г. трябва да са умерени“, обясни изпълнителният директор на СПБ Ивана Радомирова.

Тя е категорична обаче, че конкуренцията между отделните играчи на бирения пазар в страната ще стане още по-силна. Факт, който винаги е в полза на потребителите и е най-добрият стимул за разширяване на гамата от нови марки и асортименти пиво, поддържане на безупречното качество на продуктите и създаване на креативни маркетинг решения.

Пазарните данни, изнесени от СПБ, показват, че членовете на сдружението са реализирали общо 5 130 000 хектолитра бира за 2017 г., с 50 820 хектолитра по-малко от предходната. През 2015 г. реализираните хектолитри бира са били 5 050 110. 

Продажба на бира в хектолитри от членовете на СПБ

Продължава положителната тенденция за намаляване на дела на продажбите на бира в РЕТ бутилки, който спада на 56%. Делът на стъклените опаковки е 23 на сто, на кеновете - 15%, а на кеговете – 6%. През миналата година пивоварните компании са разширили асортиментната си листа с 14 нови марки бира, към които трябва да се добавят още над 25 нови опаковки и десетки етикети.

Членуващите дружества в Съюза на пивоварите в България общо заемат около 93% от пазара на бира в страната и имат 98-99% производствен дял от произвежданото у нас пиво. По данни на Агенция „Митници“ постъпленията от акциз за бира през 2017 г. са 79 376 485 лв., от които приносът на членовете на СПБ е 95%. За поредна година намаляват и количествата на вносно пиви от EС и трети пазари, като за 2017 г. импортът е 499 000 хектолитра.

Приоритет за всички пивоварни и малцови компании продължава да бъде развитието им като иновативни предприятия. Според експертите това е от ключово значение за конкурентоспособността не само на отделните производители, но и за пивоварния сектор като цяло. 

„А това означава, че през следващата година ще продължат вложенията в технологични, организационни, продуктови и търговски нововъведения“, каза още изпълнителният директор на СПБ Ивана Радомирова.

През 2018 г. СПБ ще продължи да развива информационната кампания за качествата на пивото. Тя надгражда утвърдените до момента инициативи, които изцяло се вписват в общоевропейската комуникационна програма Positive Story of Beer.

Под мотото „Бирата на фокус“ ще бъдат организирани редица събития в подкрепа на модерната бирена култура. Стремежът на СПБ е с тазгодишните дейности да се разширят познанията на всички любители на напитката, които се интересуват от пивоварната технология, практика и спецификите на категорията. Това ще се случи под формата на Национална бирена академия – начинание, подкрепено и от общоевропейския образователен портал BrewUP, който съдържа широка база данни за пивопроизводството и дава полезна информация за хората с предприемачески намерения в тази дейност.

Представители на СПБ ще се включат и в първото общоевропейско изложение на Пивоварите на Европа - Forum Beer and Beyond, което ще се проведе на 7 и 8 юни в Брюксел. Освен с представянето на стотици марки бира, форумът ще включва много експертни събития и семинари, които обхващат всички аспекти на пивоварния бизнес – от регулациите, суровините и производствените стандарти – до търговските практики и биреното сомелиерство.

Най-важното
Всички новини
Най-четени Най-нови
X

Подкастът на OFFNews