БДЖ отменя влакове по теснолинейката, а чисто нов локомотив чака в депо

Заради проблемите от страна на ИАЖА националния жп превозвач губи клиенти по най-посещавания ни жп маршрут

Светослав Метанов Последна промяна на 06 юни 2022 в 12:27 15227 1

локомотив

Снимка Родопската теснолинейка

Напълно модернизираният локомотив на теснолинейката 77002-4.

И днес за пореден път от Добринище не потегли сутрешния влак по емблематичната Родопска теснолинейка, а причината е, че БДЖ няма здрави локомотиви... Затова композицията бе заменена от автобус, който се движи по маршрута.

В същото време националният жп превозвач има изключително хубав теснолинеен локомотив от 77-а серия, който премина през пълна модернизация в русенския завод "Експрес Сервиз". Там старата машина премина през пълна промяна - бяха сменени почти всички основни агрегати, получи и нов американски двигател от "Катерпилар". Модернизираната машина бе тествана от БДЖ още преди два месеца и показа впечатляващи резултати, но все още не е пусната в експлоатация.

"Прекалено добре свършена работа"

Темата с ремонтите в БДЖ по правило е разказ за корупция и източване на милиони левове на българските данъкоплатци. Случаят с ремонта на локомотива 77002-4 обаче е едно впечатляващо изключение. Русенският завод "Експрес Сервиз" в продължение на години бе изключен от ремонтните програми на БДЖ. В него се произвеждат локомотиви за клиенти във Франция, Великобритания, Швейцария и куп други индустриални държави, но по време 12-годишното управлението на ГЕРБ предприятието бе зачеркнато с дебелия фулмастер за държавните железници. То обаче не само, че оцеля без достъп до държавни поръчки, но и пое обслужването на локомотивите на почти всички частни жп превозвачи в България и Румъния.

Български локомотиви обслужват френските високоскоростни влакове TGV

Когато ремонтът на стария теснолинеен локомотив бе даден на "Експрес Сервиз", компанията реши да докаже, че работата може да бъде свършена качествено, евтино и бързо, въпреки пандемията от коронавирус. Феновете на теснолинейката и жп специалистите получиха пълен достъп до етапите на модернизацията и можеха да наблюдават в реално време какво и как се прави. А резултатът според всички е повече от добър.

Високо вдигната летва обаче се оказва, че е проблем.

Въпреки че ремонтираният теснолинеен локомотив премина успешно всички тестове и товарни проби, секторният регулатор Изпълнителна агенция "Железопътна администрация" (ИАЖА) не го пуска в експлоатация и изисква от БДЖ да им бъдат предоставени огромно количество документи, а освен това според чиновниците подобренията по въпросната машина са толкова много, че на практика това не е същия локомотив, а нов, който трябва да се пререгистрира и препломбира. Именно това е аргументът на службата да не разреши машината да се движи.

Случайно или не "промяната" в ИАЖА след идването на новото правителство и новия министър Николай Събев изобщо не се случи. Железопътната администрация продължава да се управлява от отдавна навършилия пенсионна възраст инж. Веселин Василев, който стане шеф на жп регулатора по време на ГЕРБ. Преди това той управляваше жп бизнеса на санкционирания по закона "Магнитски" бизнесмен Васил Божков, който в момента е в изгнание в Дубай.

Както OFFNews е разказвал в няколко свои разследвания фаворитите за многомилионните обществени поръчки на БДЖ обаче са с друг адрес. Повече подробности за това може да прочетете в статиите "БДЖ готвят нов подарък от 4 милиона за наши хора" и "Как шеф от транспортното министерство уреди шофьора си с милиони от БДЖ".

Сегашните проблеми, които ИАЖА създава около пускането на супер модернизирания локомотив, на практика са жесток удар по самите БДЖ. Именнно теснолинейката Септември - Добринище е най-посещаваният жп маршрут у нас, който освен редовни пътници привлича и големи групи туристи от страната и чуждина. Така приходите на националния жп превозвач със сигурност ще пострадат, както и реномето на БДЖ, което и без друго е сринато.

Отмяната на днешния влак от Добринище предизвика остра реакция от сдружението на жп ентусиастите "Родопската теснолинейка", които от години работят за развитието и популяризирането на малкото влакче сред планинските красоти. 

"Във връзка с увеличилия се драстично брой ОТМЕНЕНИ влакове по теснолинейката през последните дни поради ЛИПСА НА ДОСТАТЪЧНО ТЕХНИЧЕСКИ ИЗПРАВНИ ЛОКОМОТИВИ, напомняме, че изцяло МОДЕРНИЗИРАНИЯТ ЛОКОМОТИВ на снимката СТОИ В ДЕПОТО напълно ГОТОВ ЗА ДВИЖЕНИЕ, но СЪС ЗАБАВЕНИ ДОКУМЕНТИ от Изпълнителна агенция "Железопътна администрация" към Министерство на транспорта, което не позволява на БДЖ да го използва!", написаха на фейсбук страницата си от сдружението.

Най-важното
Всички новини
Най-четени Най-нови