Платената пътна мрежа, която ще ползват собствениците на тежкотоварни превозни средства след въвеждането на тол системата, е редуцирана с 40%, а първоначалните такси бяха намалени с почти 50%, по тяхна препоръка. Това са отстъпки, които от миналата година досега са направени в посока за намиране на консенсус. Това заяви проф. Олег Асенов, член на Управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура“ пред бТВ.
Вчера всички водещи браншови организации на автобусните и товарните превозвачи обявиха, че започват национална транспортна стачка на 13 януари, а основното им искане е да се намали размера на пътните такси и процента на пътищата, върху които те ще се събират.
Въвеждането в търговска експлоатация на електронната система за събиране на пътни такси на база на изминато разстояние се очаква през март т. г. С нея собствениците на пътни превозни средства с обща технически допустима максимална маса над 3,5 т ще преминат от е-винетки към тол такси.
Дължината на пътищата, за които ще се плащат пътни такси, ще е 6050 км.
Проф. Асенов посочи, че от пролетта на миналата година диалогът с превозвачите е активен, благодарение на което е бил постигнат напредък.
“Трябва да се потърси модел на тол системата, така че да има смисъл от въвеждането на реформата“, каза той по повод несъгласието на част от превозвачите с приетите размери на таксите и с планирания обхват.
Проф. Асенов напомни, че пътният сектор има нужда тол системата да бъде въведена час по-скоро, за да може да се създаде ефективен модел на финансиране.
„Механичното пренасяне на примери от други държави, не е в полза на българската пътна инфраструктура, която има свои специфики“, обясни той и даде за пример факта, че почти една пета от първокласните пътища в България попадат в урбанизирани територии, което ограничава възможността за събиране на пътни такси.
Членът на ръководството на АПИ подчерта, че първоначално обсъжданият обхват на тол системата у нас е бил 10 800 км и е бил редуциран до 6050 км, като от него отпаднали пътища в лошо експлоатационно състояние.
В сравнение с Европа, България има най-ниските тол такси. Единствено в Полша за някои категории тежки превозни средства те са по-ниски, каза още Асенов.
Според него очакваните постъпления от пътни такси през 2020 г. при приетата тарифа и при предложения обхват, са около 450 млн. лв. от тол такси и 270 млн. лв. от е-винетки. Това бил критичният минимум за нуждите на пътната инфраструктура.
Проф. Асенов твърди и че очакваното максимално поскъпване на основните хранителни стоки заради тол таксите е в рамките на 1-2% или до 2 ст. за кг/л при брашното, хляба, прясното и киселото мляко. Повишението на цените на автобусните билети, при положение, че превозвачите прехвърлят изцяло разходите си върху крайните потребители, трябвало да е между 5 и 96 ст.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари
Човека
Кючюк реагира на изключването му от ДПС: Пеевски e като едноличен търговец и диктатор
Johnny B Goode
Условни присъди за двама души след изборния скандал ''Чичо Цено, кой номер''
pisnamiotmutri
Влизането в Шенген е близо, австрийското вето за България и Румъния пада през декември
baba Yaga
Кючюк реагира на изключването му от ДПС: Пеевски e като едноличен търговец и диктатор