Българският потребител най-ощетен в ЕС

Борислава Славова 29 май 2012 в 15:20 1122 0

Потребителите в България не знаят правата си. Снимка: БГНЕС
Потребителите в България не знаят правата си. Снимка: БГНЕС
България е на последно място в Европейския съюз по условия за потребителите. Това сочи Индексът за развитие на пазарите на дребно. Данните са за 2011 г., съобщи ги пресслужбата на Европейската комисия. Индексът показва доверието на потребителите в търговците и потребителските организации, в безопасността на продуктите, ефективността при решаване на спорове, както и достъпът до пазаруване зад граница, най-вече по електронен път. България има най-голямо подобрение спрямо останалите държави-членки на ЕС, но остава на последното място. Първите места заемат Люксембург, Великобритания, Дания, Австрия, Ирландия, Финландия, Холандия, Белгия, Германия, Франция и Швеция. Българите пазаруват най-трудно зад граница, показват данните. Макар и голяма част от често купуваните продукти у нас да могат да се намерят на по-ниски цени в други страни от ЕС, изгодните предложения сякаш изглеждат измамни за българина. Парите, които биха могли да се спестят при електронно пазаруване от чужбина, възлизат на 204 милиарда евро годишно,съобщават от ЕК. Необходими са обаче повече усилия, насочени към формирането на единен пазар на електронните услуги. Ключова роля за това играе ефективното информиране за правната защита, тъй като много от потребителите не са наясно с правата си. Едва 12 на сто от запитаните европейци са запознати с правата си като потребители относно гаранциите, сроковете, в които могат да върнат стоката и това, което трябва да направят, ако получат стоки, които не са поръчвали. Много от предприятията не са били наясно със законовите си задължения към купувачите. Само 27 на сто знаят за срока, с който разполагат за връщането на дефектни стоки. Въпреки, че са изминали седем години от приемането на Директивата за нелоялните търговски практики, незаконните бизнес практики все още са налице. От 2010 г. насам все повече потребители и търговци на дребно в ЕС са се натъквали на реклами и оферти с подвеждащ или заблуждаващ характер,някои дори използващи измама. Има и случаи на хора получили стоки, които не са поръчвали. За да се избегнат подобни практики, е необходимо органите да започнат да прилагат вече съществуващите норми за защита на потребителите, настоява еврокомисията. Тя, от своя страна, ще разгледа начините за засилване на правоприлагането, за да укрепи доверието на потребителите в електронната търговия на европейско ниво.
Най-важното
Всички новини
Най-четени Най-нови