Кога да сменим филтрите на двигателя?

OFFNews Последна промяна на 03 декември 2019 в 13:15 704 0


За да работи дълго и добре двигателят на автомобила, то той трябва да бъде технически обслужван. А проверката на филтрите е необходима при всяко обслужване и ремонт, защото от доброто им състояние зависи безпроблемната работа на двигателя.

Видове филтри на двигателя

Двигателят е сложна система, която за да работи се нуждае от гориво, въздух, смазване и охлаждане. Всеки един компонент трябва да е с нужното качество и чистота, за да се предпазят механизмите от преждевременно износване и аварии. Двигателят с вътрешно горене има три филтъра: въздушен филтър, горивен филтър и маслен филтър.

Въздушен филтър

За извършване на процеса горене е необходим кислород и тъй като в двигателя на един автомобил се изгаря гориво, за да се превърне в мощност, необходима за работа на системите, то за това трябва свеж въздух.

Защо е необходим?

Приблизително за изгарянето на 1 литър гориво е необходимо около 10-15 литра въздух. Този въздух постъпва в двигателя от околната среда и заедно с него навлизат
в системата и много замърсители като различни частици, прах, насекоми и други.
Всички тези замърсители могат да повредят двигателя и то тежко. Ето защо е необходим въздушен филтър.

Какво представлява въздушният филтър?

Формата и размерът на филтъра зависят от конструктивните решения на производителите на даден автомобил. Състоят се от корпус и сменяем филтриращ елемент. Днес основно се използват сухи филтриращи елементи, направени от изкуствен или естествен материал. Ефективността на един такъв елемент е 99,96% средна стойност на улавяните частици.

Кога да сменим въздушния филтър?

Въздушният филтър се сменя на пробег, указан от производителя на автомобила.
В повечето случаи на около 10 000 километра пробег или на шест месеца. Ако експлоатационните условия са по-тежки като пътуване по черни пътища с много прах или замърсени градски условия със смог, то е добре филтърът да се сменя и по-често.
Подмяната може да извършите сами или в автосервиз.

Маслен филтър

Защо трябва да има маслен филтър?

Той необходим за пречистване на маслото в двигателя. Един маслен филтър
не само предпазва маслото от замърсяване, но и премахва нагара и различни отлагания
в двигателя. Колкото по-чисто е едно масло, толкова по-добро смазване има двигателя.
А това обуславя и по-дълъг експлоатационен срок.

Видове маслени филтри

По начина на филтрация маслените филтри са пълнопоточни, частичнопоточни и комбинирани. Освен това са разглобяеми, неразглобяеми и модулни. Масленият филтър се състои от корпус, байпасен клапан, обратен клапан и филтриращ елемент. Филтриращият елемент може да е изработен от целулоза, полиестер или смес от двата материала.

Кога да сменим масления филтър?

По правило масленият филтър се сменя винаги когато се сменя маслото на двигателя, независимо дали това е планирано на определен пробег или след ремонт.
Добре е да се смени в автосервиз, след промивка на системата.

Горивен филтър

Предназначение на горивния филтър

Той пречиства горивото, като отстранява различни примеси и замърсявания. Като филтър за грубо пречистване се използва филтърът на горивната помпа или на капачката на резервоара.

Финото пречистване се извършва от филтър, разположен на горивната помпа или на горивната магистрала. Горивото преминава през филтъра и от там в двигателя.

Видове горивни филтри

Видът горивен филтър се определя от вида на двигателя и горивото.
Горивните филтри се делят на: филтри за дизелови двигатели, за карбураторни
двигатели и инжекторни.

- При дизеловите двигатели се използват филтри сепаратори, които да
прочистят горивото от вода. Освен това повечето такива филтри са снабдени с подгреватели, за да подсигурят качествено гориво за бързо запалване на двигателя при ниски температури.

- Филтрите за карбураторни двигатели са разположени преди карбуратора, с
цел да се предпази от замърсявания. Те обикновено са прозрачни, за да се следи степента на замърсяване. Степента на филтрация е 15 до 20 микрона.

- Филтрите за инжекторни двигатели са разположени под купето на
автомобила. При тях степента на филтрация е от 5 до 10 микрона. Самият инжекторен двигател изисква по-чисто гориво. Изработени са от здрава пластмаса или сплав на метали и са устойчиви на високо налягане и корозия.

Кога да сменим горивния филтър?

Подмяната на горивните филтри се извършва на определен пробег, предписан от завода производител. В зависимост от автомобила, пробегът варира от 30 000 до 120 000 километра. При дизеловите двигатели е добре горивните филтри да се сменят през есента, но само ако са доближили необходимия пробег. За инжекторните двигатели, където се изисква голяма чистота на горивото това се извършва на по-малък пробег. Смяната на горивен филтър задължително се извършва в автосервиз.

Доброто състояние на филтрите в двигателя, гарантира неговата ефективна
работа и дълъг експлоатационен срок. Тяхната навременна смяна може да предотварти
преждевременното износване на двигателя и да ви спести по-големи разходи за ремонти.