Създателят на спешната въздушна помощ в Румъния: България не трябва да ни копира, а да намери своя модел
България трябва да намери своя модел на спешна въздушна помощ, а не да копира изцяло нашият опит. Това твърди в интервю за БТА д-р Раед Арафат, създател на HEMS в Румъния.
Между двете страни предстои да бъде съставен план на сътрудничество. Той ще е по линия на пожарникарите, парамедиците и спасителната авиация, обясни ръководителят на румънския Департамент за извънредни ситуации.
Ние заимствахме работещи модели от Франция, САЩ, Германия и ги адаптирахме за нашите условия. По линия на доболничната помощ например се доближаваме много до опита на европейските държави. По линия на спешната помощ - до модела на САЩ и Великобритания, казва той.
Историята на спешната въздушна помощ в Румъния
Роден в Дамаск (Сирия), през 1989 той завършва медицина в Румънския университет по медицина и фармация Клуж-Напока. Само две години по-късно, през 1991, полага основите на системата на Спешната помощ в Търгу Муреш. Първоначално звеното е известно като Мобилна служба за спешна помощ и реанимация (SMUR), функционира на доброволни начала и разполага с един-единствен автомобил. Карат го студенти от Факултета по медицина, доктори и доброволци от Червения кръст в града. Системата се основава на принципа на придвижването на медицински екип до пострадалия, т.е. той помага на място, а не превозва пациента до болница.
Година по-късно SMUR получава първата си линейка – дарение от Германия, и постепенно установява контакти с колеги от Великобритания, Норвегия, Германия, Холандия и САЩ, които помагат с инструктажи, обучения и оборудване. Други румънски окръзи започват да прилагат модела на д-р Раед Арафат. Едва тогава Министерство на здравеопазването на Румъния обявява SMUR за национален пилотен център.
През 1993 г. SMUR е преименуван на SMURD. Добавеното "D" идва от румънската дума "descarcerare", тоест изваждането на жертви от потрошени до неузнаваемост в катастрофи автомобили. Служителите на SMURD са от три категории – медицински (от болници за интензивно лечение), пожарна и пилоти от специални отдели към Министерството на вътрешните работи. Екипите получават сигнали през единния номер за спешни случаи 112. Румънската система на спешна помощ обслужва цялото население, включително и граждани без здравна осигуровка. Медицинският екип се придвижва до пациента и му помагат на място. В Букурещ те се отзовават до осмата минута от повикването.
Как се създава система за спешна въздушна помощ
Започнах да развивам системата отгоре надолу на национално ниво. Бяха създадени фондове за това. Важни фондове за придобиване на линейки, на оборудване, на хеликоптери, на всичко. Започнахме да използваме европейски фондове, използвахме много от тях. В същото време работехме по законодателството. През 2006 направихме законодателство, което да бъде изчерпателно, което да установи как работи системата на спешната помощ в Румъния, кои са методите му на работа, методите му на финансиране. Всичко това беше установено със закон, който беше приет от политиците и гласуван в парламента. И след това започнахме да прилагаме системата. Моето мнение е, че никога няма перфектни системи, но има функциониращи системи, казва идеологът на спешната въздушна помощ в Румъния.
Румънският модел
Водещото в нашата концепция за въздушно спасяване е, че трябва да е достъпно за всички. Това трябва да бъде обществена услуга, която изпълнява мисия на държавата. Не изпълняваме търговски услуги, не съществуваме на базата на доверие между търговски дружества. Хеликоптерите се изпращат от диспечера по заявка, без допълнително одобрение. Всичко е много опростено. Когато получим позвъняване на телефон 112, преценяваме дали има нужда от хеликоптер или от екип с линейка. Диспечерът изпраща хеликоптера от съответната база. В момента имаме десет функциониращи въздушни бази в Румъния. Предстои тази година да открием единадесетата, споделя опита си д-р Арафат пред БТА.
Как работи
Само за 2021 г. спешната служба на Румъния е реагирала 586 856 пъти. Огнеборците са потушили 30 597 пожара. Линейките са се отзовали на 3 532 989 сигнала. Въздушните линейки са събрали 5035 летателни часа. Звената за спешен прием са поели 3 480 092 случая.
Дейностите на службата се финансират от държавния бюджет чрез Министерството на вътрешните работи и Министерството на здравеопазването, както и от частни дарения и спонсори. С дарения е купен и един от самолетите.
През тази година Румъния ще оперира с 8 въздушни линейки при спешни ситуации - с два самолета и шест хеликоптера Блек Хоук. “Концепцията ни е да покрием цялата държава и за максимум 20 минути хеликоптерът да пристига на място”, коментира д-р Арафат.