Над 3000 българи с хронични заболявания получиха безплатни консултации в условията на COVID-19
3214 хронично болни пациенти са били безплатно консултирани в условията на COVID-19 по Информационната гореща телефонна линия, създадена от Национална пациентска организация.
Най-много са били обажданията на пациенти, които са имали нужда от консултация с кардиолог – 30,9 %, следвани от тези с ендокринолог – 22,87%, с невролог – 15,56%, с онколог – 12,07%, с инфекционист – 9,95% и с психолог – 8,65% от всички обаждания.
На 22 октомври бе отбелязан напредъкът на проекта на Национална пациентска организация (НПО) за горещата телефонна линия 0800 14 515 за консултации на хронично болни пациенти в условията на COVID-19.
По време на събитието бяха раздадени благодарствени плакети на лекари и пациентски консултанти, предоставяли навременна информация на горещата линия, както и на партньорите, спомогнали за осъществяването на тази кампания.
Много от обажданията не са за COVID-19 и във връзка с проблеми, свързани с изолацията, а за системни проблеми, датиращи преди извънредното положение. Констатациите са, че пациентите нямат диалог с лекарите си, търсят информация за заболяването, която не са получили от своя лекар; имат нужда от посредничество пред здравните власти – за приемане за лечение, приемане по спешност в болница; срещат трудности при намиране и доставка на лекарства от ЕС или в страната, закупуване на лекарства на пациенти без доходи както и достъп до информация за скъпоструващо лечение и др.
Специалистите са установили и че е нараснала нуждата от психологическа помощ сред самотноживеещите възрастни, останалите без работа, хората със симптоми на тревожност и депресивни състояния от изолацията, жертвите на насилие.
„По време на пандемия, хората имат нужда да поговорят не само за физическото си състояние, но и за психическото си такова. На горещата телефонна линия с мен се свързаха много възрастни и самотно живеещи хора, които в условията на изолация имаха нуждата да поговорят с някого и в лицето на телефонната линия те откриваха другар”, сподели Милена Маринова, психолог, консултирал на горещата телефонна линия на НПО.
Информационната гореща телефонна линия е създадена от Национална пациентска организация, с подкрепата на VIVACOM. Тя е първият етап на дългосрочната кампания на Националната пациентска организация в подкрепа на хората с хронични заболявания. Правни експерти, пациентски организации и научни дружества продължават да работят по мерки, които във възможно най-кратки срокове да гарантират достъпа до дистанционни здравни грижи за заболяванията, за които това е възможно, и да улеснят въвеждането на дигитализацията в здравеопазването.