OffNews.bg

Анестезиолог: Лекарят преценява дали пациентът е за спешна въздушна помощ

Не всеки пациент е подходящ за авиотранспорт и лекарят трябва да е абсолютно запознат с това. Предварителната оценка на болния е от първостепенно значение дали да използва този вид транспорт,  казва д-р Владимир Илиев, анестезиолог-реаниматорът от Клиниката по анестезиология и интензивно лечение в УМБАЛ “Св. Георги”, Пловдив.

По думите му най-важното за осъществяването на дейността обаче остава правилната комуникация между отделните звена, участващи в транспорта. Липсата на една такава комуникация може да е пагубна както за болния, така и за част от екипа на HEMS,.

Той е един от медиците, преминали курса “Оказване на медицинска помощ по въздух”, който се проведе през юни.

Общо 97 медицински специалисти получиха своите удостоверения от обучението си за HEMS (Helicopter Emergency Medical Service), проведено във Военномедицинската академия.

По време на курса с продължителност 10 дни беше представена спецификата на авиационната дейност, авиационната физиология и стрес от полет: шум, вибрации, температурни амплитуди, осветление, хипоксия, ускорения, умора. Засегнати бяха темите за мениджмънт на ресурсите на екипажа – комуникация, кооперативност в многочленен екипаж, човешкият фактор в авиацията, както и аварийните процедури в полет и авиомедицинската документация.

Желанието на д-р Илиев да бъде част от екип на въздушна помощ идва години преди в България темата да стане актуална и наболяла.

Лекарят се е информирал за случващото се в съседните ни държави и на Запад. Видял е колко добре уреден е този тип транспорт за пациентите от спешен порядък и колко важно е за една страна да помага на хората и с авиотранспорт.

През времето се е запознавал с различни практики, следял е статистически данни при намеса на въздушна помощ. Когато разбира, че и у нас се заражда тази идея и намерение от страна на здравното министерство, започва да проучва възможностите да участва в програмата като доброволец.

За един пациент, изпаднал в беда, без значение дали при пътно транспортно произшествие, планински спорт или битова травма, е от особено значение навременно да му се оказаже адекватна помощ и да бъде транспортиран до болница с необходимите звена. В практиката ми съм виждал многобройни случаи, които за съжаление достигат при нас след толкова много загубено време в транспорт с линейки и понякога, колкото и да се стараем и да даваме всичко от себе си, не можем да помогнем, защото за него е изтекъл така наречения “златен час“, добавя анестезиологът.

Обучението предизвиква интерес на специалисти от цялата страна. Курсът се е състоял основно от теоретично представяне на основните спешни състояния, налагащи незабавен транспорт, организация на HEMS в развитите страни и как се планира да се приложи в България.

Във времето ще се проведат допълнителни обучения за спешна ехография по време на инцидент, ще се организират пътувания и в чужбина за обмен на практика с възможност за симулация на всякакви метеорологични, организационни и спешни ситуации.

Мисля, че работата ми в УМБАЛ “Свети Георги” - Пловдив, като най-голяма болница в България, сблъсквайки се с абсолютно всеки вид спешност в клиниката по анестезиология, съм достатъчно добре подготвен за работата в HEMS. Все пак е необходимо и допълнително обучение, тъй като условията за оказване на помощ са специфични, казва лекарят.

И изтъква, че се изискват различни познания, както по спешна медицина, физиология и патофизиология, така дори и по физика, тъй като на голяма надморска височина се променят условията за оказване на помощ.