OffNews.bg

Ангелкова настоява за поне още 2 г. помощи за туризма

Поне още две години ще са нужни докато туристическия сектор преодолее кризата заради световната пандемия от Covid-19. В тези трудни времена браншът в България трябва да бъде подпомаган от държавата, както правят много други наши конкуренти по света.

Това заяви доскорошният министър на туризма Николина Ангелкова на кръгла маса с представители на туристическия бизнес в Троян.

„Трябва да продължи мярката „60 на 40“ и „80 на 20“ или да бъдат видоизменени след обсъждане с бранша, но в никакъв случай не трябва да има и месец забавяне или прекъсване“, казва тя.

Важна промяна

На срещата, организирана от Иван Миховски, кандидат за депутат от ГЕРБ-СДС за област Ловеч, туристическият бранш поиска и важна промяна в методиката кой има право на подпомагане. Бизнесът настоява настоява да се взимат предвид оборотите на конкретния туристически обект, а не на цялото юридическото лице, което е собственик на обекта. Често юридическото лице, което е собственик на даден обект, има и паралелни дейности и за това трябва да бъдат диференцирани резултатите от конкретната туристическа дейност при кандидатстване за подкрепа.

Подкрепа

„Това лесно може да бъде регулирано и следено чрез системата ЕСТИ, с която Министерство на туризма разполага, защото я внедрихме още през 2019 г.“, коментира ексминистърът. Тя се ангажира да направи всичко възможно желаните от бранша промени да станат факт, но напомни, че изборът какви политики ще се осъществяват до голяма степен зависи от резултатите от изборите на 11 юли. Самата Николина Ангелкова е кандидат за депутат в 26 МИР София-област с преференция 102.

Най-добрата година

Подпомагане по тези схеми може да бъде в зависимост от оборотите на работещи предприятия в туризма, като за релевантни трябва да бъдат взимани предвид нивата на финансови резултати на бизнеса от 2019 г., коментира още Ангелкова.

„2019-та беше най-силната година в българския туризъм, когато благодарение на общите усилия на държавата и туристическия бранш, постигнахме рекорд от над 9.3 милиона международни туристи, които посетиха страната ни и над 27 милиона реализирани нощувки“, обобщи тогавашният министър на туризма.

Нови възможности, които проспиваме

Бърза стъпка към възстановяване на бизнеса е и предложението й за грантове до 100 000 лв., които биха били допустими по линията на Националния план за възстановяване и устойчивост. Важно е, с оглед на това, че туризмът е стратегически отрасъл и е добре тази възможност да бъде включена в Плана. Правилата го позволяват. „Например Гърция вече подкрепят всички микро и малки предприятия, включително и в сектор Туризъм, с грантове до 70% от направените от бизнеса инвестиции. Ние отново се бавим, а сезонът в очите на хотелиерите вече е преполовен, защото туристическият бизнес е дългосрочна стратегия“, допълни тя.

Допълнително по мерки за финансиране, допустими в Плана за устойчивост, са и обучения за персонала, зает в туризма, за допълнителни дигитални умения.

„Един от основните проблеми в бранша в момента е липса на кадри, защото заради дълго продължилата COVID криза, работниците потърсиха преквалификация и се насочиха към други сектори. Най-важното е да запазим хората, работещи в туризма“, добавя Ангелкова.

Важна част от пакета антикризисни мерки, който предлага тя, е и максимално таргетирана реклама на България в чужбина и увеличение на бюджета за реклама на туристическия ни продукт и дестинации тройно – на над 30 милиона лв. годишно, за да могат да бъдат достигнати повече целеви групи чужди туристи. „Това е необходима мярка, за да можем да помогнем за възвръщане на рекордно добрите нива на посещения у нас от 2019 г.“, категорична е тя.

Като допълнителен вариант за финансиране на туристическия бизнес за модернизация на хотелската база, Николина Ангелкова посочва възможността да бъдат използвани мерките за енергийна ефективност в Плана за устойчивост. „Всяко туристическо предприятие трябва да е допустимо да кандидатства по тези мерки и да получи пари за подобряване на енергийната ефективност и да има възможност да подобрява своята материална база“.

Софийската Света гора

Не на последно място Министерство на туризма трябва да разполага с допълнителен инструментариум, извън парите за реклама, под формата на фонд „Туристическа инфраструктура“, който да подпомага достъпа до туристически обекти и да модернизира инфраструктурата до и в тях.

„Приоритетно визирам културно-историческите обекти, като например в София област манастирите по маршрута „Софийска Света гора“. Но до всички имиджови места, носещи големия позитив за туризма и разказващи за голямото ни историческо наследство, трябва да има възможност да бъдат инвестирани средства от страна на държавата в улици, паркинг места, табели, дигитализация на описания, помощна инфраструктура и т.н.“.