Задава се нова ера за свръхзвуковите пътнически полети
Свръхзвуковите лайнери се връщат, пише британският в. „Гардиън“. По света компании производителки и организации, включително НАСА, разработват технологията, която отново ще позволи да се пътува по-бързо от скоростта на звука. Първият от тази нова порода самолети би могъл да излети в началото на 20-те години на този век.
Годината беше 2003-та, когато „Конкорд“ се пенсионира. Лайнерът започна служба през 1976 г., но после го препънаха оплаквания, че е прекалено шумен. В резултат му бе позволено да пробива звуковата бариера само над океана. Това го ограничи в експлоатацията, превърна го в самолет, използван от „Бритиш Еъруейз“ и „Ер Франс“ единствено за трансатлантически полети.
„Просто не съществуваше технология за създаване на ново поколение практични и ефективни свръхзвукови лайнери“, казва Дъг Найчълс, изпълнителен директор на „Аерион“. Сега обаче технологиите напредват и компаниите подушват печалби.
Много пъти беше съобщавано, че „Конкорд“ е губещ, но според Бен Лорд, председател на „Сейв Конкорд груп“, това не е коректна преценка. „Дразня се, когато чувам, че „Конкорд“ бил финансов провал – казва Лорд. - В последните шест месеца полети „Бритиш еъруейз“ направи 54 милиона паунда чиста печалба от пет самолета.“
Организацията „Сейв Конкорд“ (Спасете „Конкорд“) води кампания самолетът да се върне в експлоатация в „Бритиш еъруейз“ и е събрала за целта вече 40 милиона паунда. Но даже нейната смела цел да бъде постигната, „Конкорд“ ще има сериозни конкуренти. Разработва се ново поколение по-малки и по-ефективни свръхзвукови самолети, които ще обслужват изгодния бизнес пазар.
Като начало и новите машини ще летят само над океана, но това ще се промени. „Аерокосмическите компании, НАСА и други институции работят над начини да преодолеят гърмежите при минаване в свръхзвукова скорост и с времето ще се появят решения“, казва Найчълс.
Тогава на свръхзвуковите самолети ще се позволи да летят и над сушата. Така ще се открият много повече маршрути и бързите полети ще станат по-атрактивни, се казва в обзора на „Гардиън“.
В сътрудничество с групата „Еърбъс“ (“Ербюс“ според френското произношение), „Аерион“ започна разработване на AS2, предвиден като 20-местен бизнес самолет. Неговият първи полет е планиран за 2021 г. Компанията смята, че световният пазар за свръхзвукови бизнес самолети би могъл за 20 години да достигне общо 600 машини. Това би открило нова ера в свръхзвуковите пътувания, в която постепенно ще стане икономически оправдано и производството на по-големи лайнери.
Двугодишно начално проектиране завърши през лятото в аерокосмическата компания „Спайк“. Резултатът – бъдещият й S-512 ще пътува със скорост 1,6 Mach ( т. е. 1,6 пъти по-бързо от звука във въздух, или 1975 км/ч) и ще превозва до 18 пътници в луксозна обстановка. Вместо илюминатори, ще има панорамни екрани, поддържани от камери по самолета. От компанията казват, че „Спайк“ S-512 ще бъде „необходимост“ за заети хора, които често пътуват по цял свят.
N+2 е концептуален проект за 80-местен лайнер – по програма на НАСА и компанията „Локхийд Мартин“. Неговата форма намалява резкият свръхзвуков гръм до далечен тътен, а това би го направило прави приемлив за използване над сушата. Този успех е установен при изпробване на модел в аеродинамична тръба, чрез като специален софтуер се предвижда бъдещият реален шум.
През юли „Еърбъс“ беше удостоен с патент от САЩ за един изключителен авиационен проект. Излитайки от обикновена писта, „Конкорд – 2“ ще се изкачва вертикално във въздуха - като космическа ракета. Това означава, че свръхзвуковият гръм ще се разпростре хоризонтално в небето вместо да слиза, към земята. С максимална скорост 4,5 Mach (над два пъти по-бързо от „Конкорд“) пътят от Лондон до Сан Франциско ще отнема точно три часа.