OffNews.bg

Български софтуер предотвратява самолетни катастрофи

След три години изпитателна фаза софтуерният продукт на българската компания ACSIS бе одобрен от германската Федерална авиационна служба (LBA). Програмата предотвратява техническите закъснения и увеличава безопасността на полетите.

Стартовият клиент на софтуера е Condor Airlines, която изпревари немската агенция и купи лицензи за системата и за своята флота от Airbus A320, чиято поддръжка е базирана в Берлин.

Бившата дъщерна компания на Lufthansa изпробва възможностите на българския продукт в продължение на 3 години в базата си във Франкфурт. Компанията започна с тестове върху флотата си от междуконтиненталните Boeing 767, а година по‐късно включи в програмата и флотата от уникалните машини B757‐300, произведени специално за Condor.

Резултатите са били толкова добри, че, по думите на представители на LBA, поне в Германия няма нищо по‐добро от ACSIS. Системата събира и анализира различни видове данни от проблеми със самолетните системи по време на полет.

Контролен център за системните дефекти на самолетите на Condor, намиращ се на най‐ голямото немско летище във Франкфурт

Разработката дори подсказва на авиокомпаниите какъв е шансът дадена машина да не може да излети навреме поради определен технически проблем. По този начин инженерите и техниците на оператора могат да сменят компонент, поправят или тестват системи, преди те наистина да са дефектирали и причинили закъснение или дори нещо по‐лошо.

През декември 2014 самолет Aribus A320 на известна азиатска авиокомпания се разбива в близост до остров Ява по време на буря. Оказва се, че причината за катастрофата не е самата буря, а лоша поддръжка.

Всъщност, без система като ACSIS, техниците на авиопревозвача са нямали почти никакъв шанс да предотвратят трагедията, подменяйки два от компютрите на Еърбъса.

Инж. Светослав Петров в една от американските машини, участвали в тестовата фаза

Българската система би алармирала компанията месеци преди инцидента, че нещо с въпросните компютри не е наред, а именно пукнатина в запойка на интегрална схема на всяка една от двете електронни кутии.

„Имахме чудесна съвместна работа с Condor, която ще продължи и в бъдеще. Системата ни се популяризира много бързо в последните месеци и вече имаме редица запитвания и уговорени срещи, както с авиокомпании, така и с технологични фирми, специализирани в авиационни решения“, споделя инж. Светослав Петров, основател и изпълнителен директор на компанията разработчик, както и главен архитект на системата.