Потребителите на Twitter бягат от Илон Мъск при симпатичното слонче Mastodon
Промените, които вече са в ход и предстоят в Twitter с идването на Илон Мъск, накараха много потребители да потърсят алтернативни платформи. Най-популярният избор в момента е социалната мрежа Mastodon. В момента тя има над 655 000 потребители, от които над 230 000 са се присъединили през последната седмица, съобщава Би Би Си.
Mastodon съществува от 6 г., но социалната мрежа никога не е била толкова активна. Според някои доклади техническият персонал на компанията се бори да се справи с притока на нови потребители и работи спешно за разширяване на техническите възможности на платформата.
Например разработчиците на британското мобилно приложение MastodonApp.UK временно преустановиха регистрацията на нови акаунти, след като през последните 24 часа към социалната мрежа се присъединиха повече от 6000 души.
През февруари 2022 г. екипът на Доналд Тръмп стартира и алтернативна социална мрежа, наречена Truth Social. Според създателите ѝ платформата е насочена към онези, чиито мнения и политически възгледи са умишлено изтласкани от информационното поле от гиганти като Facebook, Twitter и YouTube.
Как работи Mastodon
Това е безплатна социална мрежа със симпатично лого на слонче. Нейният разработчик и главен изпълнителен директор е германецът Юджийн Рочко.
Основните функции на Mastodon са същите като тези на Twitter: можете да пишете и да отговаряте на съобщения, да се харесвате и да си пишете един за друг.
Съобщенията се наричат toots (подобно на туитовете).
Когато се присъединява към социална мрежа, потребителят трябва да избере подходящия за него сървър. Те са много - по географски признак и по интереси. Например: Великобритания (всяка друга страна), Лондон (всеки друг град), технологии, игри, социални теми и други.
В резултат на това всички потребители на Mastodon продължават да се виждат и да общуват помежду си, но първоначално профилът е регистриран в по-тясна общност и публикациите от тази общност ще се появяват първи в емисията на потребителя.
За разлика от по-голямата част от съществуващите социални мрежи Mastodon няма реклама.
Мрежа без централно управление
По същество Mastodon не е една платформа, а мрежа, свързваща много различни сървъри. Затова платформата, за разлика от Twitter, Instagram или Facebook, не е собственост на едно лице или компания. Всеки сървър има свой собственик. Именно това привлича толкова много потребители, които предпочитат децентрализирани платформи. Такава платформа не може да се управлява според прищевките на един човек, нито да се купува или продава.
Потребителят обаче зависи от собственика на сървъра, на който е регистриран. Ако собственикът реши да го закрие, потребителят ще загуби профила си. Според правилата на социалната мрежа собственикът на сървъра трябва да уведоми за намерението си три месеца предварително, за да имат потребителите време да се регистрират отново в друга общност.
Според източници на Mastodon в Украйна вече работят осем местни сървъра, свързани с платформата. Все още не е известно дали социалната мрежа ще работи в Русия.
Основателят на Twitter Джак Дорси, който продаде компанията на Илон Мъск, в момента работи по нова платформа, наречена BlueSky, която според него също ще бъде децентрализирана.
Проблеми с умереността
Основният проблем на социална платформа без централно управление е съдържанието. Всеки сървър в мрежата на Mastodon има свои собствени правила за модериране, а някои от тях изобщо нямат такива. Някои сървъри блокират съдържание от други сървъри, които според собствениците им са пълни с ботове или разпространяват омраза и незаконно съдържание.
В този случай потребителите на Mastodon, регистрирани на несвързани сървъри, няма да могат да виждат публикациите си.
Оплаквания за публикации могат да се подават до собственика на сървъра, който може да изтрие въпросното съдържание, но връзките към него на други сървъри ще продължат да бъдат видими.
Експертите прогнозират, че подобно селективно модериране може да доведе до по-големи проблеми с разрастването на социалната мрежа. Вече има оплаквания за расистки и хомофобски обиди в Mastodon, които не могат да бъдат премахнати навсякъде.
Ако не се намери бързо решение на този проблем, миграцията на потребителите на Twitter може да се забави, тъй като хората напускат платформата именно от страх, че с идването на Илон Мъск начело ще се премахне цензурата при езика на омразата.