OffNews.bg

Москва национализира западни самолети

Национализира ли Русия западни самолети, които се намират на нейна територия? Вчера президентът Владимир Путин подписа закон, който навежда на мисълта, че отговорът е ДА. Документът затруднява чуждестранните лизингови компании да си върнат самолетите в условията на западните санкции, наложени заради руската инвазия в Украйна, писа тази нощ Би Би Си.

Той позволява чуждите самолети да бъдат регистрирани в Русия, "за да се гарантира непрекъснатото функциониране на дейностите в областта на гражданската авиация", пише британската медия.

Руските авиокомпании имат 515 самолета, взети на лизинг от чужбина. Те са на стойност около 10 млрд. долара.

Чуждестранните собственици имат срок до 28 март да си ги върнат от руските компании, преди да влязат в сила санкциите.

Но връщането им вече е възможно само с решение на специална правителствена комисия, която се ръководи от вицепремиера Юрий Борисов, писа вчера Lenta.ru.

Кремъл предприема хода си, след като Бермудските острови (британска задморска територия) и Ирландия - където са регистрирани почти всички наети от чужбина и опериращи в Русия самолети - обявиха, че спират издаването на сертификати за летателна годност на тези самолети. Новите разпоредби в Русия дават възможност да се заобиколи това, като се въвежда регистрация и сертифициране в границите на Русия и разрешава използването на чуждите самолети за полети по вътрешни маршрути.

От нахлуването на Русия в Украйна на 24 февруари насам западните компании прекатяват лизинговите си договори и искат самолетите им да им бъдат върнати.

Повечето международни полети от Русия не се изпълняват. Много държави забраниха на руската авиокомпания "Аерофлот" да лети във въздушното им пространство.

Но в Русия остават стотици самолети - чуждестранна собственост. За да спазят санкциите, лизинговите компании се опитват да си ги върнат, но това изглежда малко вероятно, коментира Би Би Си. Ако Русия задържи летателните апарати на стойност милиарди долари, те ще могат да летят в Русия и няколко бивши съветски републики.

"Но едно е да откраднеш самолет, а съвсем друго е да го поддържаш в експлоатация за по-дълго време" - отбелязва британската медия и обяснява, че "Еърбъс" и "Боинг" не могат да доставят резервни части, така че когато нещо трябва да се замени, то трябва да се вземе от друг самолет или да се произведе от трета страна. А това - от своя страна - ще има сериозни последици за безопасността. Освен това ще бъде практически невъзможно тези самолети да се застраховат извън Русия. Сервизното обслужване също е проблем - много самолети се изпращат за техническо обслужване на друго място. Ако самолетите не се поддържат правилно, стойността им ще падне рязко.