OffNews.bg

Да караш амфибия

Ден преди July morning на 30-ти юни  на язовир Крапец край Севлиево завочва едно шоу, каквото рядко може да се види по нашите земи. Сигурно и думата ховъркрафт не ви говори много. Това оня мелез между лодка и кола, който може да върви и по суша, и по вода. Човекът, който се е захванал с начинанието да покаже тези странни машини е Г. Георгиев от Севлиево. Под името charlie19  е редовен участник във форума OFFRoad-Bulgaria.com, където думата ховъркрафт съвсем не е непозната. И даже биха се присмели на описанието, че е хибрид между лодка и кола. Ховъркрафтът най-общо представлява кораб или лодка на въздушна възглавница. Той може да минава през абсолютно всякакви терени без особени трудности. Устройството на машината се състои от тяло (корпус), пола, двигател, вентилатор още познат и като перка, устройства за управление и маневри, предпазители на вентилатора и двигателя. Kорпусът е основният елемент на съда . Той се изработва от възможно по-леки, но здрави материали (алуминиеви сплави, композитни материали и др.). Към него са захванати всички останали части и възли. Другата му функция е да отвежда, насочва и разпределя въздушния поток към полата. Тя от своя страна се захваща за тялото и служи за създаване на въздушна възглавница като затваря пространството между тялото и повърхността, по която се движи. Съществуват два типа "поли". Единият тип е така нареченият балон или торба подходящ за бързо предвижване по равни терени, докато другият е съставен от отделни сегменти, които след като се закепят към тялото оформят полата. Този тип е по удачен за не равни терени защото всеки сегмент приляга сам за себе си и това прави по-добро уплътняване с повърхността. И двата типа се изработват от неопренено-тефлонова материя, шият се по кройка. Третата основна част от строежа на машината е двигателят. Той е главният генератор на сила и енергия, която е нужна за повдигане и движение на ховъркрафта. Моторът се избира според размера и вида на съда, като целта е да бъде максимално малък като маса и габарити, но достатъчно мощен. Може да се ползва както двутактов, така и 4тактов. Предпочита се бензинов вариант тъй като е по-мощен. Около 1/3 от генерираната енергия се заделя за подигане на машината. Същата, но доста по-основна функция има вентилатора.  Перката е възел, който произвежда нужното количество въздух, за да се осъществи повдигане и движение на съда. Вентилаторът може да бъде цял и съставен като целият е с предварително зададени брой отделни пера, които от своя страна са с фиксирани ъгли и не подлежат на корекция. Вторияд вид се състои от няколко детайла: Два полуфланеца, чиято цел е да фиксират ъгъла на перата и да им предадат въртеливото движение. Изработват се предимно от алуминиеви сплави. Перата се избират според мощността на двигателя и вида на съда и размера на вентилатора. Техният ъгъл може да се коригира до постигане на желаният резултат. Те се изработват от дърво,метал,високо-якостни пластмаси със стъкловлакнеста структура и от композитни материи с укрепване от карбонови,кевларени или стъклени влакна. Не на последно място е дифузьорът, който служи за концентриране на въздушната струя. Друга важна част от устройството на Ховъркрафта е изправителния апарат. Неговата функция е да изправи потока от въздух и да премахне вихрите, които са се образували при въртенето на вентилатора. Особеността при него е, че трябва да бъде с един брой по-вече или по-малко изправителен елемент, за да не влиза в резонанс с вентилатора. Предпазителят на вентилатора ограничава и не допуска случайно попадане на предмети в обсега на въртящата се перка и осигурява безопасноста на водача и пасажерите. Същата е и функцията на предпазителя на двигателя. И двата се изработват от метални решетки и мрежи. Всяка машина обаче трябва и да маневрира по някакъв начин все пак. Устройствата за управление тук са два. Кормилно устройство, което подава движение на опашната плоскост, която от своя страна насочва въздушната струя и по този начин се извършва маневра(завой). И Хоризонтални алерони. Тяхното задължение е да балансират и коригират центъра на тежестта на съда, чрез насочване на въздушната струя във вертикална посока. Идеята на шоуто е да покаже на хората нагледно какво представлява ховъркрафта, защото той има страшно много приложения. Например може да се използва за спасяване в бедстващи райони. Той не се страхува от кал, сняг, блата, пясък. За момента българските спасителни служби не ползват услугите му. А и у нас пазарът все още не е развит. За това говори и факта, че само една фирма продава този тип човешки разработки. Оказва се обаче, че дори обикновеният човек може да си направи ховъркрафт. Важното е да владеете математиката, защото без нея нищо от това не е възможно. Друг важен фактор е, че центърът на тежестта трябва винаги да е в средата. Разбира се това е една многообхватна тема, чиито детайли ще можем да научим на ШОУТО в събота и неделя.