OffNews.bg

Скандално скъпите джипове на горските возят Борисов и други политици

Скандално скъпите джипове, с които преди година се сдобиха горските стопанства в Благоевград, Смолян и Сливен, в момента возят премиера Бойко Борисов и други политици.

Джиповете не са останали в държавните горски предприятия и три месеца - предоставени са напълно безплатно на Националната служба за охрана (НСО), разкри bTV.

В края на миналата година горските стопанства в Благоевград, Смолян и Сливен пуснаха обществени поръчки за луксозни джипове, с които да се извършва т.нар. "скъп ловен туризъм".

Зам.-земеделският министър Георги Костов твърдеше, че джипките, закупени от съученик на министърката за по 200 000 лева, са нужни, за да се возят в тях шейхове и милионери, дошли на луксозен ловен туризъм.

През април тази година редакцията на OFFNews.bg опита да провери колко шейха са се възползвали от офертата. Това обаче се оказа строго пазена тайна. Въпреки че джиповете са купени с обществени поръчки, тоест с обществени пари и бюджетът на горските стопанства е държавен, тоест от нашите данъци, началниците на горските стопанства в Благоевград, Смолян и Сливен запазиха в дълбока тайна колко богаташи са се възползвали от "скъпия" туризъм.

Цената на Тойота Секвоя в САЩ започва от 41 000 долара и дори с всички възможни екстри достига едва до 70 000 долара, което прави 126 000 лева, показва проверка на нашите колеги от AUTO.OFFNews.bg.

Това обаче не е попречило на подчиненото на земеделската министърка Десислава Танова държавно горско предприятие в Смолян да плати 198 000 лева за американската версия на японския джип.

Защо скандално скъпите джипове днес возят политици, а не шейхове?

„Предоставен е за изпълнение на държавни задачи(…) нямахме такава идея. Естествено, че го купихме за нашите нужди”, каза пред bTV Дамян Дамянов, директор на ЮЗДП – Благоевград.

Възвращаемост на инвестицията няма и в предприятието в Сливен.

Нашият (автомобил – б.ред. ) доколкото знам, но не съм сигурен, е предоставен на НСО за употреба, каза зам.-директорът Михайл Михайлов.

Ловци не са се качвали и в скъпия джип в Смолян. Той също е даден на НСО. Вместо за ловни излети в гората, джипът се използва в кортежа на Бойко Борисов.

Така в активи НСО ползва с над половин милион над бюджета си, който за тази година беше рекорден, а за догодина ще е още по-висок - 37 млн. лв.

От пресцентъра на Министерския съвет коментираха пред медията, че за охраната и транспорта на премиера отговаря НСО.

От НСО пък твърдят, че законът ѝ дава право да ползва автомобили на други ведомства.

Съученик на министър Танева спечели всички поръчки за скъпи джипове

Миналата година съученик на земеделската министърка Десислава Танева спечели трите поръчки за скъпи джипове на максималната възможна цена, разкри разследване на OFFNews.bg.

В трите горски предприятия т.нар. "конкурси" спечели фирмата "Кале Ауто" - представител на Тойота в родния град на агроминистърката - Сливен. Неин собственик е Калоян Ганчев Ганев - съученик на Танева и един от най-близките й приятели от детинство. Ганев е бил избран за общински съветник от БСП през 2007 г., но през 2008 г. е напуснал по свое желание. През 2003 година също се е кандидатирал за общински съветник, но от ВМРО.

В два от трите "конкурса" сделката е сключена на максималната възможна цена. В две от предприятията (Смолян и Сливен) тя е 165 000 лв. без ДДС (198 000 лева с ДДС), а в третото (Благоевград) е направена отстъпка и вместо за 165 000 лева, джипът е закупен за 160 000 лева без ДДС (192 000 лв. с ДДС).

В трите "конкурса" съученикът на министърката е единствен кандидат и - макар че предлага най-високата възможна цена, печели по критерия "най-ниска цена".

Според чл. 39 от Закона за обществените поръчки възложителят може да прекрати процедурата с мотивирано решение, когато:

1. е подадена само една оферта, заявление за участие или конкурсен проект;
2. има само едно подходящо заявление за участие или една подходяща оферта;
3. има само един конкурсен проект, който отговаря на предварително обявените условия от възложителя;

Нито едно от подчинените на министър Танева държавни предприятия не е решило да се възползва от тази възможност.

Никой не е обжалвал процедурата в КЗК.

От документацията на държавните предприятия в Благоевград и Сливен не става ясно какъв е избраният автомобил. От протокола в Смолян обаче личи, че държавното горско предприятие е закупило Тойота Секвоя (Toyota Sequoia). Секвоя е американска модификация, която не се предлага от българските вносители и по принцип рядко се предлага в Европа, заради разминаващите се европейските стандарти характеристики.

В сравнение с европейския си аналог Toyota Land Cruiser 120, Секвоя е по-дълга, по-тежка, харчи с 30% повече и има по-голям резервоар. Именно това изискване - резервоарът да е с обем поне 95 литра, автоматично отстранява всички европейски модификации от надпреварата.

Застраховката "Каско" на такъв автомобил е 8 910 лева през първата година, а в следващите 5 години намалява с по 15%.

Местният данък е 1223 лева годишно и остава такъв през първите 5 години.

Гражданската отговорност е 250 лева годишно.

Всичко за скандала със скъпите джипове четете тук