Проектът Сокол: БДЖ плаща по 2 милиона лева за ремонт на 50-годишни вагони
Изключително скандален проект е сключило ръководството на БДЖ в дните след парламентарните избори, научи OFFNews. Компанията е възложила без процедура по Закона за обществените поръчки ремонт на 15 вагона на частния жп завод в Дряново.
Договорът е на стойност 27 милиона лева без ДДС, което прави по 1,8 милиона лева за всеки от 15-те вагона. Още по-любопитното в случая е, че превозните средства са произведени през 1974 г. и 1984 г. - по-старите вече гонят 50-годишен юбилей.
Почти за същите пари би могъл да се купи чисто нов вагон с всички екстри от водещ световен производител - климатици, плазмени екрани и т. н.
В коридорите на централното управление на БДЖ скандалният договор е наречен "проекта Сокол".
Според източниците на OFFNews идеята за ремонта на старите вагони е форсирана веднага след излизането на резултатите от парламентарните избори на 4 април т. г. когато стана ясно, че правителството на Бойко Борисов и ГЕРБ вече няма да управлява.
Смешното в случая е, че точно по това време БДЖ се отказа да купи чисто нови мотриси Дезиро ML от германския технологичен гигант Сименс.
За да бъдат заобиколени процедурите по ЗОП и в този случай е използвана вратичката "ин хаус възлагане", чрез която 4,5 милиарда лева за строителство на пътища минаха пред държавната фирма "Автомагистрали" и бяха прибрани от частни компании, близки до властта.
За да бъде директно възложен контрактът, заводът в Дряново е представил документи, че има авторските права за прототипа. Не е ясно как точно е станало това чисто юридически, защото през 1974 г., когато е създаден моделът, предприятието е било собственост на самата БДЖ.
Според източници на OFFNews държавните железници вече са направили авансово плащане по сделката в размер на 6 милиона лева, а изобщо не е ясно дали изпълнителят на договорът има капацитет да се справи с проекта.