OffNews.bg

Военният министър склони: Вкарваме сделката за нови изтребители до 30 юни

До 30 юни Министерството на отбраната ще внесе проекта за купуване на нов тип изтребител за Военновъздушните сили.

Това стана ясно днес след заседание на комисията по отбрана в парламента и след няколко инфарктни седмици, в които бъдещето на бойната ни авиация беше под въпрос.

До придобиването на нов тип изтребители обаче армията ще продължи да лети със старите съветски МиГ-29 като сама удължава летателния им ресурс.

Не е ясно обаче каква подкрепа ще получи военният министър Николай Ненчев, след като правителството замрази до 2017 година големите инвестиционни проекти, за които се изисква държавна гаранция и значителен финансов ресурс. 

До форсирането на дълго отлаганото решение се стигна, след проверката на Инспектората при МО и след спешно съвещание на Съвета по отбрана. Източници на OFFNews от Военното министерство обясниха, че проверката е потвърдила изцяло твърденията на командира на ВВС за плачевното състояние на авиацията и спешната необходимост от ремонт на старите самолети и стартиране на проекта за нов тип многоцелеви изтребител. Пред ръководството на министерството и висши генерали командирът на ВВС ген.-майор Румен Радев е поставил остро въпроса за купуването на нови самолети. Така се стигнало до общото мнение за форсиране на замразения проект за нови бойни самолети.

Пред журналисти военният министър Николай Ненчев обясни, че до средата на следващата година ВВС има ресурс да охранява въздушното пространство. „До 30 юни внасям проект за нов многоцелеви изтребител в Министерски съвет и започваме процедура по неговото придобиване. Постигнахме консенсус и за отремонтирането на няколко МиГ-29, които ще ни бъдат необходими до придобиването на нов многофункционален самолет“, обясни министърът пред журналисти след заседанието на комисията по отбрана.

Ненчев каза, че в края на месец май у нас идва група експерти от Полша, с които ще бъдат коментирани варианти за отремонтиране на двигатели за МиГ-овете. В понеделник той е разговарял с полския си колега и очакванията му са оптимистични.

Това, което може да бъде направено от поляците, е бартер – отремонтирани двигатели срещу такива, които се нуждаят от ремонт.

Освен ремонта на старите двигатели обаче, има опция ВВС се ангажира със собствени усилия да удължи ресурса на част от самолетите. Това означа цялата отговорност за сигурността на пилотите да падне върху командването на авиацията. Командирът на ВВС обясни пред журналисти, че очаква „инициираща заповед“ от министъра на отбраната, с която да стартира процеса по удължаване на ресурса на МиГ-29. По този начин отговорността за евентуални инциденти ще бъде поета от ръководството на МО. 

По обясненията на ген. Радев удължаването на ресурса на двигателите не означава ремонт, а "сериозни процедури", съвместно с Института по отбрана. 

„Към момента единственият начин ние да сме в състояние да носим дежурството по охраната на въздушното пространство е със самоинициатива и удължаване на ресурса на двигателите на МиГ-29, изцяло с личен състав от ВВС, без това да струва никакви финансови средства на Министерството на отбраната. Това е голяма отговорност, поема я командването на ВВС, но отговорността и рискът най-вече се носи от нашия летателен и инженеро-технически състав“, коментира пред журналисти ген. Радев.

Той уточни, че министърът е поел своята отговорност да направи всичко възможно дежурството да не бъде прекъсвано от догодина. Предстоят спешни разговори с полската страна. „Има и други опции, но ние сме изложили много точно и ясно какво трябва да се направи, кога трябва да се направи и разчитаме, че то ще бъде направено“, обясни Радев.

По думите му обаче, за да бъде минимизиран рискът за летците, трябва да има ясна визия за нажните средства за поддържането на ВВС. „Единственият начин за решаване на проблемите с въздушния суверенитет и дежурството по Air Policing това е незабавно стартиране на проекта за придобиване на нов тип боен самолет. Това е изходът и с това нещо Министерството на отбраната, и ръководството на Щаба на отбраната, и комисията по отбрана се ангажираха до края на юни проектът да бъде внесен“, каза още генералът.

Той обаче побърза да уточни, че това не означава, че догодина авиацията ни ще има нови самолети. От хода на този проект ще се реши какво трябва да се прави със старите руски самолети, които ще трябва да останат на въоръжение още минимум три години.

Бройката на летящите изтребители към момента не е достатъчна. Това е причина летателният състав да „застарява“ и да няма подготвени млади летци. „Летателната подготовка по стандартите на НАТО изисква ресурс, с който ние в момента не разполагаме. Със съответните компромиси правим всичко възможно, за да минимизираме риска“, обясни Радев.

По думите му носенето на дежурството по охрана на въздушното пространство от друга държава не е на дневен ред във ВВС.

Според бившият военен министър Ангел Найденов смята, че вариантът ВВС сами да удължават ресурса на самолетите не е невъзможен, но е краен. Той е резервиран и към опцията Полша да ремонтира двигателите на изтребителите ни. „Много ми се иска това, което беше представено като намерения на министерството, да е точно толкова реалистично, колкото и всички оценки за техническото състояние на изтребителите“, коментира Найденов във връзка с намеренията на министър Ненчев да внесе проекта за нови изтребители.

Според него новите самолети ще струват над 1.5 млрд. лв. за ескадрила от 16 бойни самолети. „От друга страна не можем да си позволим повече отлагането на модернизацията на ВВС.