Участниците на вота 2 в 1 похарчиха рекордно малко пари за изборна реклама
В края на предизборната кампания Институтът за развитие на публичната среда представя последните резултати от мониторинга на разходите за медийно отразяване на участниците в изборите 2 в 1.
Наблюдението обхваща официалните страници на 40 национални и регионални медии – 10 телевизии, 3 радиостанции, 13 вестника и 14 информационни сайта и агенции. Според Изборния кодекс договорите между партии и медии следва да се публикуват в тридневен срок от тяхното сключване и да се премахнат не по-рано от обявяване на изборния резултат.
Според прегледа на публикуваните договори, сключени за предизборна реклама в двете кампании, става ясно, че към момента участниците са похарчили общо 2 505 832 лв. (без ДДС). По-голямата част от тях са разходвани в кампанията за народни представители – 1 759 585 лв. (без ДДС), докато кандидатите в надпреварата за президент и вицепрезидент са отделили 746 247 лв. (без ДДС).
За сравнение, през април на същия етап на кампанията за парламентарни избори партиите бяха похарчили 4.1 млн. лв., а през юли – 2.5 млн. В края на предишната надпревара за президент и вицепрезидент през 2016 г. средствата за медии възлизаха на 2 млн. лв.
Колко средства вложиха партиите?
Към 10-и ноември, само 2 от 29 участници, регистрирани в парламентарните избори, нямат сключени договори в мониторираните от ИРПС медии. Това са Партия на зелените и Бригада. При останалите формации, в седмицата преди изборите има интересни размествания. Данните показват, че най-голяма сума за реклама е разходвана от Демократична България – 342 934 лв. (без ДДС). На второ място по разходи за медии са ГЕРБ-СДС – 321 718 лв. (без ДДС), следвани от новата формация Продължаваме промяната с 259 797 лв. (без ДДС).
Драстичното увеличение при Демократична България и Продължаваме промяната спрямо по-ранните етапи на кампанията се дължат на сключените договори с двете големи частни телевизии – бТВ и Нова.
Броени дни преди изборите само 2 от кандитапрезидентските двойки нямат сключени договори за медийно отразяване в наблюдаваните от екипа ни 40 медии. Това са Луна Йорданова – Иглена Илиева и Веселин Марешки-Полина Христова. Сред останалите участници най-много средства са похарчени от инициативния комитет на настоящите президент и вицепрезидент – Румен Радев и Илияна Йотова – 303 883 лв. (без ДДС). В края на предизборния месец през 2016 г. ИК на Радев и Йотова е бил разходвал почти половин милион лева. Следват Анастас Герджиков и Невяна Матеева – 64 234 лв. (без ДДС) и Мустафа Карадайъ и Искра Михайлова 60 300 лв. (без ДДС). Значителната разлика между кандидатпрезидентската двойка с най-много разходи и тези след нея се дължи от една страна на сключените с по-широк кръг медии договори, а от друга – и на високата стойност на отразяването в основните частни телевизии – бТВ и Нова.
Кои медии са най-предпочитани?
В края на кампанията телевизия Евроком продължава да е най-атрактивна за участниците с набрани общо 451 627 лв. (без ДДС). На второ място се нарежда бТВ с 354 301 лв. (без ДДС), следвана от обществената телевизия БНТ – 348 872 лв. (без ДДС).
Настоящата кампания се характеризира с усиленото сключване на договори за безплатно отразяване на политическите послания. Най-показателен е примерът с телевизия Евроком, която има безвъзмездни споразумения с 10 кандидатпрезидентски двойки, както и със 17 участници в парламентарните избори. Договор за безвъзмездно отразяване очаквано са сключили Има такъв народ със свързаната с партията телевизия ⅞ тв, а също и партия Атака (за двата вида избори) с телевизия Алфа. От начина, по който се публикуват тези споразумения, не може да стане ясно колко рекламно време е включено в тях. Широкото им използване в тази кампания обаче показва, че е възможно те да са част от пакетни услуги за отразяване.
Към 10-и ноември 7 от наблюдаваните от нашия екип медии не са публикували сключени договори за отразяване. Това са вестниците Стандарт, Монитор, Телеграф, Ние и Арда Нюз и онлайн агенциите БГ Нес и Фрог Нюз. Въпреки това, на страниците на някои от тях ясно се виждат материали с агитационно съдържание.