"Спекулира се с центъра на НАТО в България, за да се стяга електоратът"
"Това е стратегическа военно-политическа измислица. Нейната цел да е съществува максимално дълго, накрая ще бъде изобличена, но ще съществува максимално дълго. В нашия случай целта е да стегнем електоралните единици".
Така коментира темата за разполагане на център на НАТО у нас генерал Атанас Запрянов, съветник на министъра на отбраната Николай Ненчев, в ефира на БНТ.
"Този център не е замислен като средство за нападение, а като координационен център. Той няма реални командни функции, не може да ръководи война. Той ще осъществява връзката на командните структури на НАТО с нашите командири, ще се координират действията на НАТО с нашия началник на отбраната и структурите. Този процес на координация изисква такива центрове. Да им се приписва командна функция и че България се превръща в плацдарм за военни действия е спекулативно", обясни генералът.
Той посочи, че през септември в България ще дойдат 6 американски самолета, с които българските военновъздушни сили ще имат учение, и тогава центърът ще започне да действа.
"Всички бойни машини ще идват и ще си отиват от България и ще са част от учение. Имаме 5-годишен период на планиране на тези учения. Конкретните решения са взети миналата година, а планирани преди пет години", обясни Запрянов.
"Радио-електронните системи за разпознаване свой-чужд и за навигация на използваните от българската армия съветски самолети не са съвместими с тези на съюзниците ни от Алианса. Когато се говори, че нашите МИГ-ове нямат оперативна съвместимост с тези на НАТО, става въпрос именно за това. Честотните диапазони, с които работи навигацията, са различни. Това ни създава проблеми не сами с НАТО, но и с ЕС, защото има нещо, наречено хармонизацията на честотния спектър за граждански нужди. В Съюза тя е заела същите тези честоти, на които работят и съветските изтребители. И сега навигацията на МИГ-29 смущава и работи на същите честоти, на които се управляват влаковете Пловдив-Свиленград, бързата линия. И ако работят честотите на влаковете, те могат да попречат на самолет да кацне където трябва", допълни ген. Запрянов.
По думите на генерала по тези причини е трябвало да сменим много отдавна съветската техника с американската, но липсата на средства е попречила. Според Запрянов откъде ще дойдат пари за тази инвестиция е отговорност на политическото ръководство на страната, защото "не можем да продължаваме да задържаме хармонизацията на честотния спектър в ЕС, който е свързан и с цифровата телевизия".