OffNews.bg

Парламентът разреши Полша да ремонтира изтребителите ни

След двучасови дебати и предложение за поименно гласуване Народното събрание окончателно ратифицира подписаното на 22 октомври споразумение между България и Полша за ремонт на изтребителите МиГ-29.

Това се случи с гласовете на 130 депутати от ГЕРБ, ДПС, РБ, Пф и БДЦ, които подкрепиха договора, 41 от БСП и "Атака" бяха "против", нито един не се въздържа. АБВ не взе участие в гласуването.

Това се случва на фона на заплахите от Москва, че ще прекрати сътрудничеството по поддръжката на авиацията ни. Преди месец Русия заяви, че не е предоставяла на Полша лиценз и актуална техническа документация за изпълнение на ремонтни работи по двигатели на самолети МиГ.

Споразумението с Полша предвижда договорености за ремонт на шест двигателя, като ремонтът на един от тях ще излезе 1.023 млн. евро. Общата стойност на споразумението е 6.138 млн. Евро, като всички транспортни разходи се поемат от полската страна.

Министерството на отбраната ще заплаща всеки един ремонт, след като двигателят бъде върнат обратно и приет от българска страна.

Според подписания от Николай Ненчев договор, до 20 дни след подписване на споразумението полската страна трябва да предостави два двигателя за самолети МиГ-29, които българските ВВС ще ползват 24 месеца или до изтичането на ресурса им от 200 часа.

В същото време България ще изпрати в полски завод 6 двигателя. Първите четири от тях трябва да бъдат ремонтирани в рамките на половин година. Удължаването на ресурса им ще бъде с 350 летателни часа или 8 години.Гаранцията, която поляците дават, е 24 месеца или 200 летателни часа.

В пленарна зала министърът на отбраната Николай Ненчев  защити договора, като заяви, че Полша е единствената държава, която притежава икономически и технологични способности за поддръжка и ремонт на самолети МиГ-29.

По думите му подготовката за сключването на споразумението с Полша за ремонта на самолетите е започнала през февруари 2015г., след посещението на българска делегация.

По време на дебатите от опозицията атакуваха остро споразумението.

Независимият депутат Велизар Енчев заяви, че според негова информация 10 пилота от българските ВВС са заявили, че няма да летят, ако ремонтите на изтребители бъде извършен в Полша.

„Вие ще отговаряте за живота на тези български пилоти“, обърна се той към депутатите от управляващото мнозинство.

Атанас Зафиров (БСП) от своя страна обяви, че по-рано този месец поляците са поискали Русия да им изпрати резервни части за изтребители МиГ-29, но от Москва отказали. „Знаете ли, че Полша се е оправдала с този договор, който ние сега ратифицираме“, запита той министърът на отбраната.

„Ако служебният ви мерцедес се развали, ще го изпратите ли за ремонт в завод на трабант“, продължи атаката си Зафиров.

В продължението на спора той дори стигна по-далеч, като призова министър Ненчев и депутатът от РБ Корман Исмаилов да са първите, които ще летят с ремонтираните изтребители.

Социалистът Румен Гечев пък нарече сделката с Полша "криминална".

В края на дебатите лидерът на ДПС Лютви Местан обяви, че движението ще подкрепи ратификацията. „България формален член на НАТО от 2004 година. Тези дебати обаче показват, че имаме още много път да извървим, докато превърнем това формално членство – в реално такова“, категоричен беше той.

„И аз понякога пия руска водка, но това не променя същността ми на натовец“, завърши Местан.

В края на дебатите социалистът Таско Ерменков поиска поименно гласуване, но предложението му беше отхвърлено.

Договорът беше подписан от полската страна и не се нуждаеше от ратификация от парламента. У нас законът изисква сделката да бъде одобрена от парламента, след като беше приета от правителството. Ратификацията у нас беше отложена с няколко дни, като по неофициална информация това е станало по искане на военния министър, след като от руската компания РСК МиГ заплашиха с арбитражен съд и плащане на неустойки. От левицата днес намекнаха, че новото полско правителство е размислило върху сделката и е поискало отлагане на ратификацията.