OffNews.bg

Ивайло Московски: Дянков ме излъга за БДЖ

Чистосърдечно казвам – Симеон Дянков ме излъга, защото ние около две години работихме със Световна банка по план за преструктуриране и оздравяване на железницата. Той предвиждаше вече нов държавно гарантиран заем, който обаче да преструктурира, да рефинансира съществуващите договори на железниците, съответно да помогне за нова инвестиционна програма, да се закупи нов подвижен състав, да се ремонтира съществуващия. Предвиждаше мерки и в Национална компания „Железопътна инфраструктура“, заяви пред Нова телевизия министърът на транспорта Ивайло Московски.

Уговорката ми със Симеон Дянков, като финансов министър, който можеше да подпише този договор със Световна банка, беше аз превантивно да направя реформите, които пак бяха заложени там, в непопулярната им форма, т.е. да направим съкращения, оптимизация. Така разписано влизаше и продажба на „Товарни превози“ през Агенцията за приватизация. Стартирах всички тези дейности, много непопулярни мерки – знаете, че имаше близо месец стачка. Около 5000 човека от цялата система на железниците успяхме да освободим, не го направих и с желание - ако някой си мисли, че е много хубаво, се лъже, каза Московски.

Съкратихме губещи влакове, направихме всичко това, което значеше непопулярни мерки. Договорът беше готов, на бюрото на Симеон Дянков, и той в последния момент отказа да го подпише с аргумента, че това му влиза в по-голям размер дефицит, което не му позволява, и на практика ние от всички мерки, които бяхме предписали и съгласували със Световна банка, включително и с Европейска комисия, направихме само лошите неща – тези, които ощетяваха директно хората и се третират като непопулярни мерки. Това няма да го повторя повече. Ако някой друг иска само да съкращава, да реже и да оптимизира – това е непродуктивно. В краткосрочен план вероятно ще има някакъв ефект, но дългосрочно това по никакъв начин не гарантира устойчивост на железниците и аз не бих си позволил да продължа да правя само такива мерки, каза министърът на транспорта.

Ще се съобразя с желанието на кметовете и областните управители с възстановяване частично на някакъв график. Не мога да кажа дали ще върна в пълен обем тези 38 влака, а част от тях, така че да удовлетворя исканията на гражданите, кметовете и областните управители. Но имам и техническо ограничение, което ми пречи – не мога да възстановя всички, заяви Московски.

Осем частни компании конкурират „Товарни превози“ и тотално им намаляват пазарния дял със зловещи темпове. И през цялото това време толкова симпатичните синдикати са си мълчали и са проспивали този период. Това естествено унищожаване на железопътния превозвач, държавния. И сега изведнъж – аз съм виновен. Е, защо аз да съм виновен? Примерно - желание за получаване на такъв лиценз, искане е подала компания, която е от структурата на г-н Ковачки. Г-н Ковачки обаче паралелно с този процес дължи на „Товарни превози“ суми от порядъка на над 12-15 милиона, каза още Московски.