Всеки втори журналист в България подложен на натиск
Всеки втори журналист в България е подложен на политически и икономически натиск. Това показва проуване на фондациите „Репортер“ и „Конрад Аденауер“.
Проучването е проведено сред 100 журналисти и 15 собственици на медии, които са попълнили анонимна анкета.
Общо 52% от участниците в проучването посочват, че върху тяхната медия се оказва политически натиск, докато 40% отричат това.
Всеки трети журналист е подложен на натиск от страна на рекламодателите, а всеки четвърти заявява, че негови материали са били спирани.
Почти половината от собствениците на медии, участвали в проучването, признават за наличието на натиск от страна на рекламодателите, а едва двама признават за политически натиск.
Половината журналисти са посочили, че усещат политическия натиск върху своята медия, а над 30% от тях признават, че лично върху тях е оказван натиск от страна на политици.
Много разпространена е и автоцензурата. 30% от журналистите в България посочват, че единственият начин техен материал да бъде публикуван е той да следва тенденциите, наложени от собственика на медията.
Голяма част от медиите в България са притежавани от официалните си собственици фиктивно и са използвани като инструмент за търговия с влияние от реалния собственик.