OffNews.bg

'Вера Су' заседнал заради заспиване на вахтения

Причината за засядането на кораба "Вера Су" край Камен бряг е заспиването на вахтения в нощта на инцидента. Това е заключението на експертите от Националния борд за разследване на произшествия в транспорта към Министерския съвет, съобщи БНТ.

Изводите в доклада им не може да се ползват за търсене на наказателна отговорност, а само за предотвратяване на подобни инциденти.

Повече от два часа плавателният съд се е носил към скалистия бряг, без да са предприети действия за промяна на курса му.

"На кораба е нямало вахта, която да управлява кораба и да му промени курса, когато направихме опити да им привлечем вниманието", обяснява к.д.п. Милен Тодоров, директор на СПД “Ръководство на корабния трафик - Черно море”.

В нощта на инцидента на кораба не е осигурен втори човек на вахта. Това, според разследващите, е грубо нарушение на международните конвенции. Вина носи капитанът на „Вера Су“.

"Изискването за вахта е през цялото време на прехода да има както вахтен офицер, така и наблюдател. Това е разписано в системата за безопасност на кораба. Но по решение на капитана, наблюдателите са освободени от тази вахта и са пренасочени за работа през светлата част на денонощието", обяснява Георги Денев, зам.-председател на Национален борд за разследване на произшествия във въздушния, водния и железопътния транспорт.

По време на плаването не е била включена и Системата за контрол на вахтения на мостика.

Не са спазени времената за почивка, което е довело до преумора на екипажа, е показало още разследването.

Турският капитан Хайдар Ергюн получи тригодишна условна присъда. Дежурният на вахта също беше привлечен като обвиняем. Съдебното дело срещу него продължава.

Корабът "Вера Су" заседна край Камен бряг на 20 септември. Опитите да бъде изтеглен над месец се проваляха, а плавателният съд разсипа азотни торове в морето. Заради липсата на решение шефът на морската администрация бе уволнен.