Въпрос за седмокласник: моля, помогнете!
Въпрос за седмокласници в "Работни листове по български език" се оказа препъни-камък и за деца, и за родители, а и за притекли се на помощ журналисти. В помагалото е публикувана част от текст, поместен в печатно издание. От учениците се иска да я прочетат и отговорят "кои са особеностите на комуникативната ситуация, в която текстът служи като средство за размяна на информация".
Несигурен какво точно го питат, ученик се обърнал към родителите си, но и те се объркали и - нали текстът е журналистически - попитали приятел журналист. Той, от своя страна, потърси помощ от колеги във Фейсбук, но се оказа, че никой от включилите се в дискусията не е напълно уверен какъв е правилният отговор.
Любопитни какво очакват авторите и на какво искат да научат децата с горното задание, от OFFNews изпратихме запитване до издателството - "Булвест 2000". Помолихме ги да отговорят на зададения от тях въпрос и да разяснят смисъла от включването му в помагалото.
Ето правилния отговор, даден от един от тримата съавтори на учебния комплект по български език за 7. клас - проф. д-р Ангел Петров:
"Въпросът е насочен към текст, който по вид е медиен текст. Отличава се с краткост на формата и актуалност на съдържанието. Разпространява се чрез средство за масова комуникация („из печата“). Предназначен е да информира за предстояща изложба (културно събитие) в условията на официално непряко писмено общуване. Авторът е журналист, а читателите са широк кръг от хора, т. нар. аудитория на медията".
На въпроса ни какъв е смисълът от включването на заданието проф. Петров отговаря:
"Когато решават задачата, седмокласниците се учат да анализират особености на комуникативната ситуация, за която е предназначен медийният текст. Информация по този проблем учениците вече са получили по време на урок за нови знания на тема „Текстът в масовата комуникация“ (от учебното съдържание по български език за 7. клас)".
Включването на текстове в учебниците се извършва на основата на зададените в учебните програми теми и понятия, подчертават от издателството. С други думи, те са длъжни да се съобразят със спуснатата от Министерството на образованието и науката (МОН) програма. А дали въпросната програма, следствие от която са учебниците и помагалата, ще помогне на децата да усвоят простички правила: например да знаят къде се пише пълен член, каква е разликата между "и" и "й", за какво служи запетаята и къде не се пише така модерната напоследък главна буква? Едва ли, но пък ще са чували за "особеностите на комуникативната ситуация".