Учителският ни състав се подмладил: от 52 г. средната възраст вече е под 49 г.
Учителският състав в българските училища се е подмладил. От средна възраст 52 години през 2015 година през настоящата ще бъде под 49, най-вероятно 48 години и половина, съобщи министърът на образованието и науката Красимир Вълчев пред журналисти.
Това се дължи както на ежегодното пенсиониране на мнозина от педагозите, така и на регулярното увеличаване на заплатите, които задържат и привличат кадри. От следващата календарна година минималната учителска заплата става 1260 лв.
"Минаваме през най-трудния период, който ще продължи през следващите може би 6-7 г. Това е период от 10 години, през който средно годишно се пенсионират малко над 4% от работещите, а при нормална възрастова структура трябва да се пенсионират 2.5%. В резултат на това голямо пенсиониране, от една страна, ние плащаме много обезщетения, но, от друга, падна и средната възраст. Тя беше достигнала през 2015 г. максимума – 52 години. Всяка следваща година се понижава с близо 6 месеца в резултат на това, че едни хора се пенсионират и на тяхно място постъпват средно с 30-40 години по-млади. През тази учебна година средната възраст е 49, дори малко под тази - 48 и половина", каза Вълчев.
Екскурзии
В отговор на репортерски въпрос той коментира и отмяната на заповедта си, забраняваща училищните екскурзии. Тя бе въведена заради извънредната пандемична ситуация.
"Излязохме от режима на крайни мерки за социална изолация. Тази заповед беше в онзи режим. Нямаме основание формално да ги забраним към момента", обясни Вълчев мотивите си.
Той подчерта, че не препоръчва, особено сега - в началото на учебната година, училищата да тръгнат по екскурзии. Ако такива се организират, трябва да се спазват всички противоепидемични мерки, тоест учениците и учителите да бъдат с маски в автобусите и на закритите места. Това се изисква от общия режим, който е много по-строг от този в училищата, където учениците 90% от времето, когато са в класните стаи, могат да не носят маски, отбеляза министърът.
Той напомни какво е наложеното ограничение за провеждане на ученически екскурзии обясни защо то е въведено.
"Това, което направихме през последните години - тъй като забелязахме, че някои училища ходят по 3, 4, 5 седмици на екскурзии, което е 1/6, 1/7 от учебното време - е, че ги ограничихме, първо, до една седмица и, второ, ако сте видели последната промяна в Наредбата за учебния план, за първи до трети клас те могат да се правят в една определена седмица, която е наречена "за творчески дейности". Обикновено е в края на годината, тоест между 1 и 7, 8 юни, но (училищата) могат да решат тази седмица да я вземат и по друго време. Казано с други думи, няма да има загуба на учебно време, заради ходенето на екскурзии.
Преди, като съберем 10 дни по решение на родителя, 2 седмици грипни ваканции, още 4 седмици екскурзии, няколко дъждовни дни и стигахме до това ¼ от учебното време да не учат децата. Тази загуба няма да я има. Първо, защото при повишена заболеваемост от грип, ще има превключване на обучението в електронна среда, така че, това няма да бъдат грипни ваканции и, второ, тези екскурзии са ограничени. Препоръчваме на училищата да ги правят в края на учебната година, още повече, че има по-голяма вероятност през пролетта на следващата година ситуацията да е по-добра, но нямаме формално основание да ги забраним към момента".
Висши училища
Министърът коментира и заплащането във висшите училища, от които често се оплакват, че възнагражденията им са по-ниски от тези на учителите.
"Водим разговори с висшите училища. При тях, за съжаление, не се случиха нещата във времето - увеличиха се допълнителните възнаграждения, а изостанаха основните, въпреки че като цяло те не са толкова лоши - коментира министър Вълчев. - Следващите седмици ще водим разговор с тях за това и те да направят своите крачки, да променят дизайна на системите си на заплащане, да намалят някои допълнителни възнаграждения, в това число и процента прослужено време, но да увеличим максимално минималните заплати, тъй като през следващите години, дори бих казал десетилетия, най-голямото предизвикателство, не само на педагогическия и преподавателския състав, но във всички системи, е обезпечаването с достатъчно млади хора. Трябва да направим така, че да можем да привлечем млади хора."
Той напомни и какъв е бил механизмът за привличане на повече млади хора в средното образование и към педагогическите специалности в университетите: вдигане на основните заплати за педагозите в училищата.
"Това, което видях буквално последните дни като данни е, че имаме пълно изпълнение на приема в професионално направление „Педагогика“ и „Педагогика на обучението по...“ Още 2017-2018 година успяхме да увеличим приема по педагогика, където е началната и предучилищната педагогика, но ни остана проблемът с обезпечаването на учители по отделните дисциплини, които предимно са обучавани в „Педагогика на обучението по...“, но също така и в хуманитарните и природо-математическите науки. Тази година имаме увеличен прием в „Педагогика на обучението по...“ и благодарение на това, че направихме обучението в това професионално направление безплатно. В 8 професионални направления и по 8 защитени специалности е безплатно", каза министърът.