OffNews.bg

Софтуерен проблем бил причината за двете сметки за ток

Заради почивните дни около празниците нямаше как да спазим правилото отчетният период да не е повече от 31 дни, затова направихме междинно отчитане, а двете фактури са с един и същи срок за заплащане, защото софтуерът ни не позволява промяна на датите.

Това заяви управителят на електроразпределителното дружество Енерго-Про Стефан Абаджиев по време на изслушването на ЕРП-тата заради високите сметки за ток, получени от потребители.

Нашият софтуер е по немски стандарт и не позволява, ако един клиент е отчетен в определен период, да се промени датата на падежа на сметката. Оказа се, че са нужни месеци за промяна на софтуера. Ако в закона беше казано, че трябва да се фактурира в различни месеци, щяхме да отстраним отдавна проблема, подчерта Абаджиев.

5% от абонатите на Енерго-Про са получили по-високи сметки за ток с по-голям отчетен период. По думите на Абаджиев електроразпределителното дружество е разпространило още в самото начало информация, според която на тези абонати е отпуснат допълнителен период от 15 дни за заплащане на сметките, като през това време няма да се начислява лихва и няма да бъде спиран токът.

Получаваме много обаждания, но не са много жалбите заради двете сметки – няма много недоволни клиенти, коментира Абаджиев.

За да се реши този проблем, в правилата може да бъде допълнено, че когато има повече почивни дни, към срокът от 31 дни за отчитане на потребената електроенергия, се добави броят на половината от почивните дни, каза управителят на Енерго-Про.

На заседанието бяха изслушани и представители на другите електроразпределителни дружества, които обясниха, че компаниите са успели да се справят с отчитането, без да се увеличава отчетният период. 

Калина Трифонова от EVN обясни, че всички абонати са разделени на четири отчетни периода и по този начин през декември са отчетени 99,72% от абонатите, като при останалите е имало обективни причини - лоши метеорологични условия или липсата на достъп, да не се осъществи отчитане в рамките на 31 дни, а е станало няколко дни по-късно.

До дружеството има 9 подадени жалби, които обаче не са за периода на отчитане, а след проверка се е оказало, че само 2 от тях са основателни. 

Зорница Генова от ЧЕЗ пък посочи, че всички клиенти на електроразпределителното дружество в рамките на 31 дни, като част от електромерите се отчитат дистанционно. До дружеството е подадена само една жалба за неспазване на периода на отчет за декември - януари, която обаче се е оказала неоснователна.

Депутатите от комисията обявиха, че не са удовлетворени от отговора на Енерго-Про. Депутатът от БСП Таско Ерменков пък изрази мнението, че единствената причина за извънредното заседание е страхът на ГЕРБ да не се повтори ситуацията от 2012 г., когато правителството на ГЕРБ подаде оставка след поредица от протести срещу високите цени на тока.

Единствената причина да се съберем на това заседание е да платим данък „Обществено мнение“. Показваме съпричастност към обществото, без да има някакъв смисъл. Изпълняваме упражнението „Пожарогасител“, коментира Ерменков.

Сега обаче ситуацията е различна от 2012 г. Периодът на управление на ГЕРБ е само четири месеца, а не 3 години, както беше през 2012 г. Има още инерция от предишното правителство. Освен това през 2012 г. не само че имаше по-високи сметки на тока, а и ДКЕВР говореше за увеличение на цената на тока с 20%, допълни той.

На извънредното заседание на комисията беше взето решение след края на проверките на електроразпределителните дружества да се изслушат председателите на работните групи, които извършват проверката, като заседанието е съвместно с комисията за контрол на ДКЕВР. Депутатите решиха и да удължат със 7 дни срока преди разглеждането на второ четене на Закона за енергетиката, за да има време за допълнителни поправки.