OffNews.bg

Синдикат поиска допълнителни пари за учители, които работят с ромчета

Допълнителна "финансова и морална подкрепа" за учителите, които работят деца от ромския етнос, поиска председателят на образователния синдикат към КТ "Подкрепа" Юлиян Петров.

Той посочва, че такава практика съществува в Румъния и Унгария, и България трябва да ги последва. Така педагозите ще бъдат компенсирани за специфичната и трудна работя, смята синдикатът.

В писмо до медиите, озаглавено "Интеграцията на различните етноси", Петров пише, че "в царска и социалистическа България е имало действащи стратегии за интеграция, независимо от подходите към нея". Не така стоял обаче въпросът в по-ново време, когато опитите за образователна интеграция са едва от последните 15 години. 

"Безспорно е видно, че ползвайки само проектния принцип със средства от европейските фондове за интеграция на роми, успехите са повече от скромни", добавя той.

Според него "общият универсален подход към този тип деца и ученици, дори когато са вече обхванати в училище, категорично не работи. Непосилна се оказва задачата те да усвоят обема от знания, успешна социализация, добро възпитание, умения и компетентности, без да се прави разлика и компромис с всички останали деца и ученици. Образователната система е заставена да отчете тези негативни резултати в края на начален или основен етап на образование."

Още по-голям бил проблемът с отсъствията:

"Проблемът с осигуряването на присъствие в образователните институции от този етнос е още по-труден. Дефицитът на партньорство и сътрудничество с оторизираните общински и държавни институции превръща задържането на тези ученици в училище в една от най-фиктивните образователни политики. Ромските/цигански деца имат в пъти повече отсъствия, сравнени с общо статистическия баланс. Но училищата или не отчитат коректно тези отсъствия, или изпадат в един безкраен обяснителен режим, който е неразделна част от нарастващата бумащина в системата.

Затова синдикат „Образование“ настоява да започне формирането на национална образователна политика по интеграция.

Педагогическите специалисти, работещи с деца от ромския етнос, трябва да бъдат подкрепяни от общинските и държавни институции, но решенията за методическите подходи да бъдат на самите педагози. Учителите, работещи с роми, да бъдат допълнително стимулирани, морално и финансово, за специфичната и трудна работа, практика, традиционно възприета в Румъния и Унгария, завършва д-р Юлиян Петров.