Секси календар със снимки на млади свещеници рекламира Рим и католическото духовенство (снимки)
Ако наскоро сте били в Рим, има голям шанс да се върнете вкъщи с календара със секси свещениците в багажа, пише "The Guardian".
Календарът на горещите свещеници не е официалното му име, но през последните две десетилетия прозвището остана (по причини, ясни на всеки, който го е виждал). Следващата година се навършват 20 години от първото публикуване на „calendario Romano“. През тези години, той се превърна в култов сувенир.
Всеки месец от календара в размер А4 е представен от анонимен човек в расо, сниман в черно и бяло и обикновено на богато украсен литургичен фон. Някои носят a cappello romano (вид широкопола шапка), други - чиновническа яка. Декември, недвусмисленият фаворит сред феновете на календара, рядко се променя – той е изобразен да държи копие на Le vie di Roma. Най-общо казано, всеки „свещеник“ е „горещ“.
Подобно на календара на Pirelli, публикуван от дъщерното дружество в Обединеното кралство на италианската компания за производство на гуми, връзката между изображенията и популяризирания обект понякога може да се почувства допирателна. Мотивацията е чиста обаче, казва 60-годишният венециански фотограф на календара Пиеро Паци. Той казва, че това е „чист и честен продукт, който просто рекламира Рим и неговия най-красноречив символ: католическото духовенство“.
Има обаче малка тайна: „Не всички са свещеници и не всички са от Италия“, казва Паци, самият католик, който е прекарал последните няколко десетилетия в Рим и Севия, за да направи тези снимки. Той използва камера Fuji и снима мъжете по време на пътувания до градовете по време на Великден. Това е случаен процес на подбор, обяснява той, което означава, че понякога може да има обратен ефект: в един случай агент по недвижими имоти от Испания е бил сбъркан със свещеник и се е появил като „отец Марч“ от 2008 г. (по това време той е облечен с черна туника). Сниманите в Севия обаче „са предимно помощници на безбройните братства, които дефилират в шествията на Страстната седмица“, според Паци.
По време на най-големия успех на календара в средата на 2010 г. календарът е продавал около 75 000 копия годишно и въпреки спада по време на пандемията, той остава една от най-търсените стоки. Изданието от 2023 г. току-що беше пуснато в продажба, струва около 10 евро - в зависимост от магазина или павилиона, от който я купувате - и вече достига три пъти по-висока цена в eBay. Паци предпочита да не оценява колко са продадени досега, но твърди, че това „в Рим това е доста обичайно“.
Вместо „фотограф” той използва термина „архивист". Фотографията, казва той, е просто хоби. Любимата му тема всъщност са животните, особено котките – той има две свои собствени и също така обича да снима гондолиери, чийто календар предшества този на духовниците, но горещият календар на свещениците го превърна в Ранкин на католицизма. Той казва, че го е създал, за да „образова туристите, които посещават Рим, като предоставя точна информация за държавата Ватикана“. Той описва това като „много проста информация, която средният турист напълно пренебрегва“.
Все пак календарът не е лишен от противоречия. Той е критикуван, че повтаря едни и същи изображения година след година, въпреки че Паци оспорва това твърдение. „Понякога сменям снимките“, казва той.
По същия начин обвиненията във ватиканската пропаганда намериха място в различни чат форуми (Ватикана не отговори на искането за коментар). Паци казва, че двете не са свързани: „Никога не съм бил упрекван или поставян под съмнение от който и да е религиозен авторитет за календара“, казва той, добавяйки, че преди около 10 години Ватикана потвърди, че „това не е негова официална инициатива, а тази на частно лице”.
Самият календар се отпечатва от специалист „и не се разпространява чрез разпространителската мрежа“, казва той, вместо да се произвежда масово. Според календара печалбите отиват за Snap, група за подкрепа на жени и мъже, малтретирани от религиозни и институционални власти.
Паци казва, че отсъствието на имената на свещениците е просто доказателство, че нито календарът, нито неговите плакати са „продукти на суета“. Що се отнася до това дали календарът е спечелил слава на някого, той смята, че не. „Това са снимки на свещеници, а не снимки на филмови звезди“, казва той.
Снимки: Twitter и Лилия Пиперова