OffNews.bg

Нов тролей или трамвай № 6? Шестицата е на път да загуби битката за тунела под НДК

Тролей да смени трамвай № 6 по булевард "Арсеналски" и да свърже жителите квартал "Манастирски ливади" с центъра на София или да се запази Шестицата до басейн "Спартак" ще решава Столичният общински съвет през май. 

Главният архитект Здравко Здравков определи двуседмичен срок за симулации на трафика и натоварванията на движението при всеки от двата варианта за движението през Петте кьошета, след което те влизат за обсъждане в комисиите по архитектура и по транспорт към СОС. Това стана ясно след проведения Общинския експертен съвет по устройство на територията в разширен състав за разглеждане на проекти за Комплексно транспортно проучване за решаване на проблемите на транспорта в югозападната част на големия център в София - пл. „Македония“ – бул. „Христо Ботев“ – бул. „Ген. Скобелев“ – подлеза пред НДК – бул. „България“ – бул. „Черни връх“ – бул. „Арсеналски“.

Различните варианти са разглеждани неколкократно на предишни заседания на съвета и за тях през февруари беше проведено обществено обсъждане. 

Съветът прие да продължи работата по два от вариантите: единият предвижда запазване на съществуващия трамваен тунел при НДК и трамвай № 6, а за трамваи с № 1 и № 7 ползване на съществуващата входяща рампа на тунела и изграждане на ново разклонение и нова изходяща рампа по бул. „Витоша“, и втори вариант - ново тролейбусно трасе,  по бул. „Арсеналски“, заменящо трамвай № 6, което да продължи към ж.к. „Гоце Делчев“ и  „Манастирски ливади“. 

Колелото на Шестицата на бул. "Арсеналски" се оказа частен имот, обявиха от Спаси София. От организацията заподозряха, че това е причината Столична община да не иска да върне трамвая по стария маршрут, а на терена да се появи нова сграда. 

Според проверка на архитекта на район "Триадица" обаче теренът е общински и върви процедура за съставяне на акт за общинска
собственост. Справката, включително и в Агенцията по геодезия, картография и кадастър, показала, че обръщалото до преди няколко години не е било отделен имот, а част от територията на Южния парк, която е общинска собственост. През 2016 г. имотът на обръщалото е
отделен от останалата територия на парка, тъй като е ограден от трамвайните линии. "В записа на кадастралната карта не е отбелязан конкретен частен собственик и няма данни за претенции към имота", твърдят от "Триадица". 

Според Столична община тролеят е по-добър вариант, защото ще бъде удобен градски транспорт до центъра и за жителите на "Манастирски ливади-Изток", които сега си нямат връзка с централната градска част. 

Решението за това от къде да минава линия 6 е свързано с това как да бъде уредено движението през тунела на НДК, за да бъде изместен трамваят по бул. "Скобелев", който в момента преминава под прозорците на живеещите там. От "Спаси София" предложиха вариант трамваите да минат по бул. "Витоша" и по "Патриарх Евтимий", което обаче не бе прието от хората в района. 

Спирането на Шестицата по "Арсеналски" и линиите на мотрисите по "Скобелев" бяха променени заради строежа на третия лъч на метрото.