OffNews.bg

Не искаме привилегии, искаме просто да оцелеем

„Не искаме привилегии, искаме просто да оцелеем“, каза Ивайло Александров от „Критична маса София“, по време на дискусията, която омбудсманът Мая Манолова организира днес по проблемите на колеоздачите.

Срещата започна с минута мълчание в памет на IT-специалиста на социалното министерство Мартин Гачев, който беше пометен карайки колелото си на пътя при Божурище от шофьор на турски ТИР.

След серията от протести на колоездачите в много български градове, Манолова събра всички възможни институции, за да изслушат проблемите им.

През 2015 г. у нас са станали 428 произшествия с колоездачи. В тях са ранени 410 души, а 29 са загинали. През 2016-а катастрофите с велосипедисти са били 394, загиналите са 33, а ранените – 369 души.

4 големи и още поне десетина по-малки обещания бяха дадени на срещата.

1. Без коли на велоалеите

Започва акция срещу наглите шофьори, които са паркирали върху велоалеи, обеща шефът на столичната "Пътна полиция" комисар Тенчо Тенев на срещата, на която омбудсманът Мая Манолова събра всички институции, за да изслушат проблемите на колоездачите.

Тенев призова хората да пращат сигнали до КАТ, като видят паркирали върху алеите автомобили, като единственото условие е сигналите да не са анонимни.

"Пътна полиция" ще отправи и молба към Столичната община да се поставят още камери, които специално да следят велоалеите и полицията да санкционира всеки случай на навлизане във велоалея.

2. Велоалеите да не изчезват 

Столичният заместник-кмет по транспорта Евгени Крусев, който се оказа запален колоездач, обеща пълна инспекция на сега съществуващите велоалеи в София, които на книга не са малко, но на практика липсват. В момента алеите прекъсват на най-неочаквани места, на кръстовищата не са предвидени завои за колоездачи и се получават конфликтни ситуации, не е предвидено как колоездачът да излезе от алеята, ако иска да продължи по пътя си.

Още при първото затопляне на времето общината се ангажира да пребоядиса маркировката, която сега се е изтрила и често това е причината шофьори да спират върху алеите - просто защото не ги виждат.

Заместник-министърът на регионалното развитие и благоустройството Виолета Комитова обеща при следващите ремонтни дейности да се заложат зони за велосипедисти към изходите на София. В момента един от най-големите проблеми е, че велоалеите, доколкото ги има, свършват много преди края на града и колоездачите, които искат да излязат да карат по междуселските пътища, на практика няма как да го направят и карат по магистралите или по натоварения път към Владая. Именно на пътя, който се смяташе за най-безопасен от колоездачите загина Мартин Гачев.

3. Колело да се изпреварва като автомобил

Мая Манолова обеща да внесе законови промени по едно от най-важните искания на колоездачите - правилникът за движение по пътищата да бъде променен така, че в извънградските пътища колело да се изпреварва така, както се изпреварва автомобил - с мигач и изнасяне в другото платно.

В момента правилникът казва, че колоездачът трябва да кара плътно вдясно до бордюра. В градовете това на практика не е възможно заради паркиралите автомобили. Неясният правилник обаче е причина и за повечето извънградски катастрофи. Той не предвижда автомобилите да напуснат лентата си при изпреварване на колоездач. Шофьорите масово минават плътно до колоездача, надявайки се, че той е достатъчно вдясно, а пътят е достатъчно широк. Въздушната струя често е толкова силна, че изхвърля колоездача от пътя и това е причина за повечето травми и много от злополуките.

Още по-голям е проблемът когато цяла колона автомобили изпреварва велосипедист. Ако първата кола не направи движение вляво, следващите в колоната изобщо не виждат колоездача. Ако някой от шофьорите кара малко по-вдясно или ако колоездачът направи неволно леко отклонение (например от дупка на пътя), краят често е трагичен.

4. Най-важното. Нова философия: първо пешеходецът, после колоездачът, трети градският транспорт и чак тогава автомобилът

Тази концепция, която главният архитект на София арх. Здравко Здравков и зам.-регионалният министър Виолета Комитова представиха е толкова хубава, че чак не смеем да се надяваме, че ще може да стане факт.

В момента в София са регистрирани 600 000 автомобила. Това означава много повече от един автомобил на семейство. Всеки ден, само в София се регистрират по 100 нови автомобила. В същото време средната натовареност на автомобил е едва 1,8, което означава, че обикновено шофьорът се вози сам или най-много с един пътник до него.

В същото време България преживява невиждан бум в карането на велосипеди, но заради липсата на велоалеи и каквато и да било инфраструктура, едва 0,1% от софиянци ходят с колело на работа. В столицата на Дания Копенхаген броят на хората, които се придвижват с колело в града е 40%. Той отдавна е надминал броя на хората, които се придвижват с автомобили, но вече е надминал и броя на хората, които ползват градски транспорт. В Копенхаген големият проблем на тамошния главен архитект е как да реши задръстванията от колоездачи, а не задръстванията от автомобили, коментира Здравко Здравков. Сега е времето да оценим колко на брой ще бъдат колоездачите в следващите десетилетия и да заложим такава инфраструктура, че това да стане основен транспорт, каза той.

Министерството на регионалното развитие пък е подготвило наредба, с което се предвижда при всички следващи ремонти и разширения на пътища да се предвиждат велоалеи или поне достатъчно широки и маркирани зони за колоездачи.

Не искаме привилегии, искаме само да оцелеем, каза Ивайло Александров от "Критична маса" - София

Колодрумът

Ако не знаете, че в центъра на София има колодрум, грешката не е у вас. От 5 години той не се използва. В предишните години уж се е използвал само за високо спортно майсторство, макар че не е ясно какво високо спортно майсторство може да се постигне на полуразрушения колодрум в Борисовата градина.

Оправданията защо се е стигнало дотам, бяха толкова несвързани, че е извън нашите възможности да ги преразкажем. След рязката намеса на Мая Манолова изглежда, че институциите намериха начин поне да структурират какъв точно е проблемът, че колодрума не се ремонтира и следващата седмица ще се срещнат, за да видят дали някак си няма пък и да се задействат.

Жилетките, светлините и глобите за колоездачи

Самите колоездачни организации са съгласни и даже настояват пътна полиция да глобява колоездачи за неправилно движение и особено за каране без светлини в тъмната част от денонощието. Те обаче остро се противопоставиха на искането на пътната полиция всички колоездачи по всяко време и навсякъде да карат със светлоотразителни жилетки. Това го няма в нито една страна. За сметка на това има много по-модерни светещи и светлоотразителни елементи и светлоотразителна екипировка и те са достатъчно видими за шофьорите.

Следващите стъпки

Към този момент всичко това са само обещания. Надеждата, че нещо от това ще се случи е в омбудсмана Мая Манолова, която се ангажира, че след 10 дни ще събере отново всички институции, за да покажат какво от обещанията са изпълнили.

Разберете, че няма да ви оставя! Всеки ден ще ви ръчкам, всеки ден ще ви пиша писма, всеки ден ще говоря пред медиите, докато не ги направите всички тези неща, каза Манолова.

Видео от дискусията: