МОН: Задължителната детска градина за децата от малцинствата няма да им осигури предимство за прием
Задължителната детска градина за децата от малцинствата няма да им осигури предимство за прием при недостатъчно места, заявиха днес от образователното министерство в отговор на журналистически въпроси, провокирани от вчерашното решение на коалиционния съвет на ГЕРБ и Обединени патриоти. Според него всички деца на 4, 5 и 6 г. от "ниските социални слоеве" - по думите на Валери Симеонов - ще ходят задължително на детска градина, а държавата ще покрива таксите за нея.
Предучилищното обучение за 5-, и 6-годишните и сега е задължително, въпросът как ще се обхванат 4-годишните обаче стои. По данни на МОН сега между 10 хил. и 11 хил. от 4-годишните деца не са обхванати от образователната система.
Проблемът, чието решение се търси по този начин, е недоброто владеене на български език от ромските деца, което автоматично ги изключва по-нататък и от училището, и от пазара на труда. Липсата на места в градините, особено в София, предизвиква въпроси как точно ще бъде реализирана мярката. Безплатното им посещение на детска градина поражда и въпроса не дискриминира ли това родителите, които плащат - особено тези, които, поради липса на места, са записали децата си в частни градини.
Ако в градината няма достатъчно места, тези деца могат да бъдат обучавани почасово в градината, като една група ще може да бъде увеличена с до 2 деца. Друг вариант е мобилни групи учители да провеждат занятията на място, в съответните общности или в училища, обясни зам.-министърът на образованието Деница Сачева.
Тя е категорична, че не става въпрос за дискриминационна политика. "Социалната политика в България дискриминационна политика ли е, или е приобщаваща политика? Кое му е дискриминационното?", попита на свой ред тя.
Липсата на места ще бъде преодоляна със строеж на нови детски градини, за което годишно ще се отпускат по 70 млн. лева с пари от фонд, за чието създаване коалиционните партньори се договориха също на вчерашния коалиционен съвет. Кога, къде и колко детски градини ще се построят засега са въпроси без отговор.
Разходите за децата, които ходят безплатно на детска градина, ще бъдат плащани от държавата директно на съответната градина. Семействата няма да получават пари, с които да покриват таксите - уточни Сачева.
Пари ще се дават, само ако наистина детето посещава занятията, а не ако просто е било записано. А как ще се проверява дали евентуалните отсъствия са наистина по уважителни причини, или родителите носят оправдателни бележки, защото не искат да пуснат детето - засега остава неуточнено.
Сачева коментира решението на коалиционния съвет в контекста на представянето на два проекта с европейско финансиране, изпълнявани по Оперативна програма "Наука и образование за интелигентен растеж". Единият също касае приобщаването на деца в системата на предучилищното образование. Казва се "Активно приобщаване в системата на предучилищното образование", на стойност 82,5 млн. лева е и ще се изпълнява две години и половина (30 месеца).
Той е насочен към 1500 детски градини от цялата страна и се очаква да обхване 50 хил. деца. Предвидено е с парите да се назначат 300 психолози, логопеди и ресурсни учители, както и 600 образователни медиатори, помощник-учители, социални работници, помощник-възпитатели. Ще бъде осигурена възможност учителите чрез игрови модели да помагат на децата да преодолеят затрудненията си в ученето. 1500 учители ще бъдат обучени как да правят това до края на ноември.
Вторият проект е "Образование за утрешния ден". Той ще се изпълнява в рамките на 3 години, а заложените средства са близо 105 милиона лева. Очаква се в него да се включат 220 хил. деца и ученици и 2000 училища и детски градини.
Целта му е внедряването на облачна среда с образователни ресурси и съдържание, включително снимки и видео. Ще бъде финансирано изработването на 10 хил. електронни образователни ресурси за всички класове и по всички предмети, както и адаптирани ресурси за деца със зрителни или слухови проблеми. Идеята е достъп до ресурсите да имат и българските училища в чужбина.
По проекта ще могат да се купуват интерактивни дъски, интерактивни маси за детските градини, таблети, мултимедийни проектори и дисплеи за визуализация на интерактивно съдържание и специализирана техника за деца със специални образователни потребности.
През втория срок на тази учебна година ще бъдат сформирани занимания по интереси по ключови дигитални умения (за I-XII клас) и по компютърно моделиране - за V-XII клас.
Очаква се да се включат около 60 хил. ученици, по данни на МОН.