МОН се отказа да намалява броя на домашните работи, понятието ''спасение'' няма да се премахва
Министерството на образованието се отказва от намерението си да намали броя на домашните работи, които се дават на учениците. Това стана ясно от интервю на просветния министър проф. Галин Цоков пред Би Ти Ви.
Намаляването бе предложено от МОН с промени в Наредба 11 за оценяване на резултатите от обучението на учениците. Една от тях предвиждаше намаляване на минималния брой оценки по дадени предмети и регламентиране на броя домашни работи, които учителите могат да дават на учениците. Учител можеше да дава от една до три задачи за самостоятелно писмено изпълнение извън учебния час. За учениците до 4. клас можеше да имат домашни по български и математика не повече от три пъти седмично, а по останалите предмети - веднъж седмично. От 5. до 7. клас и от 8. до 12. клас ограничението бе две домашни на седмица, а сумарно по всички предмети - до 5 пъти седмично. Забраняваше се да се дават домашни за ваканциите.
Срещу намерението на МОН реагираха учители, които не желаят да се поставят ограничения за домашните в наредба.
Днес министър Цоков заяви, че в хода на общественото обсъждане на наредбата са постъпили други предложения, с които ведомството му ще се съобрази.
"Трябва да уверя колегите, че аз, като министър на образованието, най-малко искам да огранича тяхната преподавателска и методическа автономия", заяви той. В текста не ставало въпрос за домашните, а за "определени индивидуални или екипни задачи, които учениците да изпълняват след учебен час".
"Няма да ограничаваме броя на тези задачи. В наредба 11 ще останат текстове, свързани с това, че във връзка с усвояване и затвърждаване на нови знания и усъвършенстване на практически умения, учителят ще може да задава писмени задачи, индивидуални или екипни към цялата паралелка, свързани с целите на урока и учебната програма и съобразени с възрастовите особености на учениците. Само това ще остане в наредбата", коментира той.
По повод предложените промени в учебните програми, по които в момента тече обществено обсъждане и които също бяха подложени на критики, че са козметични и реално няма да доведат до промяна в резултатите на учениците, министърът заяви, че вероятно ще се даде по-дълъг срок за обсъждането им, за да се чуят всички гледни точки. Една от критичните точки беше предложеното премахване на понятието "спасение" от програмата по философия за 10. клас в темата "Човек и Бог". Изумителното предложение на практика би заличило основната доктрина на християнството. Днес министър Цоков се поправи:
"Няма аз да съм този министър, който да подпише такава програма по философия, която премахва понятието "спасение", заяви той.