OffNews.bg

МОН създава нова професия: Специалист по ранно детско развитие в яслите

Министерството на образованието и науката ще създаде нов тип професионална квалификация - специалист по ранно детско развити в детските ясли. 

Това съобщи министърът на образованието и науката проф. Галин Цоков по време на изслушване в ресорната парламентарна комисия. 

Въпросът за детските ясли дойде от депутата от "Възраждане" Даниел Проданов. Той напомни, че преди два месеца беше създадена междуведомствена група между здравното, социалното и образователното министерство, с фокус върху работещите в яслите специалисти.

Министър Галин Цоков беше категоричен, че детските ясли няма да бъдат ликвидирани като институция, а ще се развиват в посока на това да осигуряват допълнителна помощ за развитието на децата от 0 до 3-годишна възраст.

Идеята е детските ясли да се прехвърлят от Министерството на здравеопазването към МОН.

Снимка: БГНЕС/Надежда Пеева

Ще се увеличи и броят на медицински сестри в яслите, както и на специалистите, завършили педагогика. Според Галин Цоков със създаването на новата професия, медицинските сестри ще получат важна подкрепа в лицето на помагащите им специалисти. 

"Особено важно: ще се създаде нов тип специалист по "ранно детско развитие". Обсъждаме с университетите създаването на такава специалност, която да даде добавена стойност на работата в детските ясли. Работим по това да влезе като професия в списъка с професиите", съобщи министърът. 

Работи се по изработване в промените в законодателството, за да може детските ясли да бъдат институцията, от която се дава по-цялостна подкрепа за развитието на децата в най-ранна детска възраст. 

"Особено тези деца, които са родени в пандемията и са престоявали вкъщи - имат сериозни потребности, свързани с емоционалната им интелигентност и развитие", подчерта Галин Цоков. 

Следващата седмица в МОН ще има работна среща по темата. Министерството вече подготвя промяната, която трябва да бъде разписана от премиера Николай Денков в рамките на този месец. 

Промени на заплатите в регионалните образователни управления?

Ирена Анастасова от БСП зададе въпрос за планираните от МОН промени в регионалните управления на образованието (РУО). МОН е дало заявка, че тези промени ще засилят методическите функции на регионалното управление, както и контролната му дейност. 

"Предвижда ли се промяна в щатната бройка и промяна в заплащането на експертите там", попита Анастасова. 

Галин Цоков отговори, че МОН има същите съображение по отношение на промяна на философията на работа на регионалните образователни управления. Той обясни, че нормативните промени още се обсъждат в МОН. 

Евентуално към РУО ще се създадат специални отдели, свързани с методическа подкрепа за учителите от специалисти методици. 

"От една страна, РУО трябва да са пълни с добре квалифицирани специалисти като щатна бройка, но от друга страна - те да получат допълнителна квалифицикация, особено когато става дума за менторство и методическа подкрепа", каза министърът на образованието. 

Това е свързано с кариерното израстване на учителите, както и експертите в регионалните управления по образование. "Такива неща се наговориха напоследък, че нещо нямам вяра", коментира думите му Ирена Анастасова. 

За безплатното висше образование

По повод новината за отпадане на таксите за обучение за бакалаври, магистри и докторанти във висшите училища за студентите държавна поръчка, министърът напомни, че студентите все пак трябва да платят семестриалната си такса за втория семестър.

Депутатът от "Има такъв народ" Андрей Чорбанов попита проф. Цоков как това ще засили мотивацията на студентите и не е ли това "пиар акция" на правителството. 

Галин Цоков подчерта, че до един месец от влизане на закона в сила средствата за компенсация на студентите ще се преведат към университетите, а на свой ред вузовете ще са длъжни да ги възстановят в рамките на два месеца. 

"Компенсирането на тези такси за обучението на студентите ще даде възможност за по-широк ход и повече младежи да се насочат към кандидатстване за държавна поръчка", каза министърът. 

Той изтъкна, че в момента около 10% от приема за държавна поръчка остава нереализиран. Според МОН промените ще дадат по-голяма възможност за запълването на капацитета на висшите училища.