OffNews.bg

МОН дава 15 мин повече за решаване на тестовете в изпитите след 7. клас

Седмокласниците ще разполагат с повече време на изпитите си от националното външно оценяване (НВО) по български език и литература и по математика. За първата тестова част те вече ще имат 75 вместо 60 минути, което ще им даде възможност за по-спокойна и задълбочена работа.

Това стана ясно по време на национално съвещание с началниците на регионални управления на образованието (РУО), свързано със старта на новата учебна 2023/24 година, което бе открито от министъра на образованието и на науката Галин Цоков. В дискусиите участваха заместник-министрите д-р Емилия Лазарова, Мариета Георгиева, Наталия Митева и началникът на кабинета на министъра на Наталия Михалевска. За първи път в подобно съвещание участват и представители на ученическите организации за самоуправление.

Още една промяна в изпита след 7. клас ще стане факт още от започващата учебна година. Броят на задачите и по двата предмета остава същите, но по математика две от задачите, които до сега са били с отворен отговор, ще станат с избираем. На практика това ще направи теста по-лесен, защото именно задачите с отворен отговор затрудняват повече учениците.

Аргументът на МОН е следният:

"През годините се наблюдава, че има ученици, които показват знания, но техническа грешка в хода на решаването на условията на отворените задачи води до липсата на верен краен отговор. С въведената промяна децата ще могат още в хода на изпита да се коригират, ако видят, че решението им не фигурира в изброените варианти. Това не само ще спомогне за по-точна проверка на знанията, но и ще позволи включване на по-голям дял задачи с практическо приложение", пише пресцентърът му.

Министър Цоков съобщи, че хартиените учебници до 7. клас ще бъдат дигитализирани до първия учебен ден и ще могат да се ползват от учениците в платформата „Дигитална раница“. „Още в края на юли бяхме разпространили огромна част отпечатаните учебници, а днес мога да кажа, че в 99% от училищата са доставени необходимите учебници, учебни помагала и познавателните книжки за учениците от 1 до 7 клас за идващата учебна година“, съобщи министърът.

Екипите по Механизма за обхват ще стартират своите обиколки веднага след първия учебен ден за да връщат децата, които не са  тръгнали на училище, обратно в клас. „Всеки ден извън класната стая може да бъде пагубен и да е причина детето трайно да изпадне от системата на образованието“, посочи министърът и обясни, че в минали години този процес се е разгръщал едва през месеците октомври и ноември.

„Днес издадох и изрично разпореждане - всички РУО да напомнят на училищата да направят преглед на прилежащата инфраструктура и да сигнализират компетентните  институции, ако има някакви пасиви, свързани с пътната безопасност“, съобщи още министър Цоков.

Заместник-министър Наталия Митева представи възможностите училища и детски градини да получат инвестиции по Плана за възстановяване и устойчивост, както по проекти с европейско финансиране. Тя съобщи, че до момента се постъпили 2 245 проектни предложения от училища за изграждане на STEM центрове, както и че предстои обучение в дигитални компетентности и работа с електронни ресурси на 18 000 учители.

Митева апелира повече учители да разработват свои уроци и образователни ресурси. „Нека да запълним платформата „Дигитална раница“, за да станат всички ресурси и инструментариуми достъпни за образователната система“, обобщи тя.