OffNews.bg

Кауза: Шофьори, пазете колоездача!

Стартира гражданска петиция за подобряване на безопасността на движещите се по пътищата велосипедисти чрез въвеждане на минимално странично разстояние при изпреварване на двуколесните.

В подкрепа на инициативата Цветан Иванов тръгна на обиколка на страната със своя велосипед. Иванов започна дългото над 2000 км пътешествие от езерото "Ариана" в София в сряда сутринта и приканва всички желаещи да се присъединят към него, дори само за част от маршрута. Той ще се насочи на север, където ще се движи успоредно на река Дунав, следва минаване по Черноморието и връщане към София по южната граница. Планираното дневно разстояние е от порядъка на 100-120 км. Повече информация за начинанието на Цветан Иванов можете да намерите на Фейсбук страницата му.

Една от идеите зад обиколката е да се подкрепи подписката на Сдружени информирани потребители - СИПО, която посочва като искане изменение на Закона за движение по пътищата, което да наложи минимална дистанция 1,5 метра при изпреварване на велосипедист по път извън населено място път и 1 метър във всички останали случаи.

Черната статистика на Държавно-обществената консултативна комисия по проблемите на безопасността на движението по пътищата за 2015 г. е следната: 29 загинали велосипедисти и 410 ранени. В близо 6% от катастрофите е блъснат велосипедист, казват инициаторите. 

Инцидентите могат да бъдат причинени не само от удар, но и от опасно близко преминаване до велосипедист, което може да го стресне и накара да падне. Дори самата въздушна струя от преминаваща кола понякога е достатъчна, за да наруши баланса на каращия.



Цветан Иванов

Основна цел на Закона за движение по пътищата (ЗдвП), чл.1 ал.2 „е да се опазват животът и здравето на участниците в движението по пътищата, да се улеснява тяхното придвижване, да се опазват имуществото на юридическите и физическите лица, както и околната среда, от замърсяването от моторните превозни средства.“ Следователно, законодателят би следвало да насърчава придвижването с велосипед, защото то по никакъв начин не замърсява природата, обясняват от сдружението.

Инициаторите на петицията предлагат и примерен вариант как би могъл да се промени чл. 42 от ЗдвП:

Чл. 42. (1) Водач, който ще предприеме изпреварване, е длъжен:
1. преди да подаде сигнал, да се убеди, че не го изпреварва друго пътно превозно средство и че движещото се след него пътно превозно средство или това, което ще изпреварва, не е подало сигнал за изменение на посоката си на движение наляво;
2. след като е подал сигнал, да се убеди, че има видимост, свободен път на разстояние, достатъчно за изпреварване, и че може да заеме място в пътната лента пред изпреварваното пътно превозно средство, без да го принуждава да намалява скоростта или да изменя посоката на движение.

(2) Водач, който изпреварва, е длъжен:
1. по време на изпреварването да осигури достатъчно странично разстояние между своето и изпреварваното пътно превозно средство, а при изпреварване на велосипедист да осигури минимум метър и половина по път извън населено място и минимум един метър във всички останали случаи.
2. когато при изпреварването навлиза в пътна лента, предназначена за насрещното движение, да не създава опасност или пречки за превозните средства, движещи се по нея;
3. да се убеди, че като се движи с безопасна скорост, може да извърши изпреварването за кратко време.

(3) Водачът на изпреварваното пътно превозно средство е длъжен да не увеличава скоростта и да не пречи на изпреварването по какъвто и да е друг начин. Уважаеми съграждани, скъпи велосипедисти, Отделената от Вас минутка за подписване на петицията вероятно ще спаси нечий живот! Включително вашия собствен! Дори и да не успее настоящата петиция, дебатът по нея ще е полезен и ще промени поведението на много водачи на МПС, които не ползват велосипед и не си дават сметка колко опасно е изпреварването на сантиметри.

Петицията можете да подпишете ТУК.