Как е организирано дарителството у нас и на коя кауза да се доверим
Пандемията и бежанската вълна от Украйна отново привлякоха вниманието към дарителството и организациите, които осъществяват кампаниите за набиране на средства. У нас тази дейност се поддържа основно от НПО сектора.
Мисия "дарителство"
Българският дарителски форум (БДФ) обединява, представлява и подпомага големите дарители (компании и фондации) в България от 2004 г. насам. Той е обединение на 22 фондации, 22 компании и 11 наблюдатели. За своя мисия приема формирането на позитивна нагласа към дарителството; развитието на благотворителността в България; подобряването на средата за дарителство; предоставянето на платформа за контакти между дарителите за обмен и съгласуване на дарителски политики. През 2018 г. членовете на БДФ приемат Стандарти за дарителски практики.
Как работят някои от най-популярните дарителски платформи?
DMS - Дари онлайн сега
DMS е платформата, чрез която могат да се подкрепят каузи с дарение онлайн или SMS на номер 17 777. От 2007 г. DMS осъществява дейността си в партньорство с Български дарителски форум, Фондация BCause и мобилните оператори. Кампаниите, които желаят да ползват DMS, се одобряват от Съветнически борд. В състава му влизат представители на мобилните оператори, на оперативната SMS система, на компаниите, предоставили интегрирани онлайн канали за дарения, и обществени личности. От 15 години DMS е източник на средства за различни каузи. Над 1300 са реализираните кампании, а набраните средства са над 14 млн. и 800 000 лв. За поддръжка на платформата и административни разходи се удържат 5% от дарените средства по кампания.
Платформата БГ и фондация BCause
Дейността по набиране на средства стартира през 2005 г. с внедряване на първия модул за онлайн даряване за каузи от социалната сфера и екологията. През 2011 г. дарителската платформа на фондация BCause става интегрирана услуга в сайта на фондацията. Ползва се от 50 организации годишно, а апелите са разделени в 9 категории. В сегашния си вид Платформата е онлайн от 2015 г., регулярно публикува отчети за дейността си. За поддръжка и административни разходи се удържат 5% от дарените средства по кампания.
Една от най-новите платформи за набиране на дарения. Тук се подпомагат инициативи като "Капачки за бъдеще", сайтът "Оле, мале" в помощ на майки на деца с увреждания, проекти на Гората бг. и др. Публикуват отчети за дейността си. Не се удържа комисионна върху дарените средства.
Дарителска платформа на Райфайзен Банк, която стимулира към дарителство както обществото, така и служителите на компанията. Набират се средства за одобрени проекти в сферата на здравеопазването, екологията, културата и социалните дейности.
“Ангели за България” обединява българи, живеещи в чужбина, които искат да помагат на нуждаещи се сънародници в България. Принципът е участие с малки суми на широк кръг дарители. Една от най-популярните кампании на платформата е обзавеждането на детски кътове в държавните болници. Не се удържа комисионна върху дарените средства.
Зов за помощ в социалните мрежи
Популярна форма за организиране на дарителски кампании са апелите за помощ във Фейсбук. Кампаниите варират от зов за помощ по здравословен проблем до помощ за бежанците от Украйна. Как може да се създаде и популяризира кампания в социалната мрежа може да се види тук. Част от съществуващите страници са социален канал на фондации, сдружения, организации, които се занимават с дарителство. Фейсбук е най-лесно достъпната форма за набиране на средства, която освен конвенционалния подход за акумулиране на средства, предлага и възможност за организиране на благотворителни базари в полза на определена кауза.
Кутиите за пари
Кутиите за пари са другата позната форма за набиране на средства. Обикновено те съпътстват кампании в социалните мрежи и в платформи.
Как да изберете кауза, на която да се доверите
В общия случай организаторите на дарителска акция или хората, които търсят помощ за близък, приятел, за себе си посочват конкретни данни - определена сума, която трябва да се събере за точно определен вид помощ. Липсата на конкретика трябва да е предупредителен сигнал, че апелът за помощ не е коректен.
Обърнете внимание на апела за помощ. Той трябва да е ясно формулиран, да е публично посочено кой организира кампанията със съответните контакти.
След като разберете кой е организаторът, проверете го в интернет. Ако е организация, обърнете внимание дали редовно публикува отчети за каузите, какъв е публичният ѝ имидж, какви са медийните публикации, свързани с нея. Посъветвайте се приятел или познат, който познава организаторите, потърсете информация на посочени телефон, имейл, в директен чат.
За предпочитане е даряването да се извършва по банков път или чрез проверени платформи. Още по-лесно и сигурно е с DMS, където е достатъчно да се изпрати есемес.
Ако дарявате по банков път, уверете се, че сметката е на името на човека, за когото се събират средства, за негов близък или за организация, която координира кампанията.
Ако дарявате чрез платформа, е добре да се запознаете предварително с общите условия или с начина, по който тя функционира, кой я поддържа.
Ако дарявате по сметка от създадена за кауза фейсбук страница, погледнете какви са публикациите в страницата до момента. В случай че става дума за лечение например, трябва да са публикувани медицински документи, които доказват необходимостта от него.
Макар и в социална мрежа, отчетност може да се осъществява - има практика за публикуване на фактури за извършена лечебна дейност или рехабилитация, оферти от здравни заведения. Информацията за диагнозата, подпечатана и подписана от специалист е изискване по подразбиране.
Харесайте страницата с апела за помощ, който искате да подкрепите. Следвайте я. Когато каузата е коректна администраторите публикуват актуална информация за набраните до момента средства, за етапа от организацията на лечението, за резултатите от него.
Не е практика събирането на пари на ръка. Звъненето на входната врата, продажбата на картички по улиците или в офиса най-често са измама. Нито една легитимна организация не събира средства за каузата си по този начин. Не се практикува и от физически лица.