OffNews.bg

Ген. Радев: Подадох оставка, защото ВВС удариха дъното

Липсата на политика за развитие на авиацията и промените в закона за отбраната за съвместната охрана на въздушното ни пространство заедно с други държави членки на НАТО са причините командирът на ВВС да подаде оставка. 

Това стана ясно на извънреден брифинг в Министерски съвет, след като генералът беше привикан на среща с премиера Бойко Борисов. След нея той оттегли оставката си.

Като друга причина за оставката си ген. Радев посочи това, че не може да гарантира живота е здравето на пилотите заради плачевното състояние на работата. 

ВВС удариха дъното, коментира той. "Най-голямото ми притеснение е, че аз, като командир на ВВС, в тази ситуация, не мога да гарантирам здравето на нашия летателен и инженеро-технически осигуряващ състав", обясни той. Радев е запознал премиера за състоянието на авиацията и двамата са обсъдили спешните мерки, които трябва да се вземат за спасяване на авиацията. Борисов е поискал следващата сряда разчети за това какво е необходимо за спешно спасяване на ВВС. 

По думите му ВВС сами са удължили летателния ресурс на изтребителите МиГ-21 и МиГ-29, което е рискова мярка с краткосрочен ефект. Той очаква правителството да приеме програма, с която да се отпуснат средства така че военната авиация да бъде приземена като се повишат летателните часове на летците и за генериране на бойни способности. 

Ген. Радев подаде оставката си по-рано днес заради нерешените проблеми на авиацията. След разговор с премиера Бойко Борисов обаче той промени решението си и оттегли оставката си, като Борисов е поел ангажимент при съставянето на новия бюджет средствата за военната авиация да бъдат увеличени с 80 млн. лв., за да се отговори на най-належащите нужди и потребности. 

Нямам личен конфликт с военния министър Николай Ненчев. Различията ни са принципни, подчерта ген. Радев. 

По-рано днес, по време на срещата си с премиера Борисов ген. Радев изнесъл подробно проблемите на авиацията - недостатъчен брой изтребители, с които да се носи охраната на въздушното пространство, броят на подготвените летци намалява и те летят опасно малко, което не само силно увеличава вероятността от допускане на тежки летателни произшествия, но и води до невъзможност за подготовка на млад летателен състав, свърхнатоварване и застаряване; поетите като ангажимент срокове от ръководството на Министерството на отбраната за сключване на договори за ремонт и доставки за самолетите МиГ-29 не са изпълнени и остават неясни във времето; разработеният от ръководения от него екип проект за придобиване на нов боен самолет с обоснована конкретна програма не е внесен за обсъждане в Министерски съвет, въпреки поетия ангажимент; при цялата тежка ситуация полетите допълнително се ограничават месеци наред поради липса на гориво.