Експерт от Спаси София: Синя зона да стане 3 лв., зелена - 1,50 на час
Да се актуализират цените на ЦГМ за платеното паркиране в София, предложи експертът към комисия по транспорт към СОС Андрей Зографски от Спаси София.
Почасовото паркиране може да стане 3 лв. за синя зона и 1,50 лв. на час за зелена, заяви той на заседанието на комисията днес. Той напомни, че мерките за оптимизиране на градския транспорт в Столична община са залегнали в Плана за устойчива градска мобилност. Експертът предложи и да се въведат зелени коридори за автобусите, за да се увеличи скоростта им, което ще доведе до икономия на гориво. Зографски подчерта още, цитиран от Столица бг, че данък МПС в София е на най-ниското ниво в сравнение с другите областни гардове и актуализирането му би подпомогнало социалната функция на обществения транспорт
Според него тези допълнителни приходи трябва да се имат предвид, преди да се искат 250 млн. лв. от държавата.
Комисията по транспорт към СОС изслуша шефовете на транспортните дружества за финансовото им състояние. Съгласно разчетите на отделните дружества, цените им на километър пробег са: за Столичния електротранспорт – 9,02 лв. без ДДС за трамваен и тролейбусен превоз и 4,14 лв. без ДДС за превоз с електробуси, за Столичния автотранспорт – 4,95 лв. без ДДС и за Метрополитена – 22,80 лв. без ДДС.
Необходимата сума за финансиране на обществения транспорт за 2022 г. е 503 милиона лв. с частично ДДС. От ЦГМ информираха, че е предвидено е и увеличение на приходите от платено паркиране в размер на 5 милиона лева, поради увеличаването на зоните за платено паркиране.
Недостигът на средства в градския транспорт е в размер на 201 милиона лева и следва да бъде осигурен от Държавния бюджет за разплащане по Регламент 1370. При отчитане на възможността да не бъде изплащана 5% разумна печалба на дружествата, която е в размер на 23 милиона лева, необходимите средства от държавния бюджет са в размер на 178 милиона лева. Като всичко това е на база цените на суровините в момента.
Във връзка със състоянието на градския транспорт председателят на ресорната комисия Карлос Контрера каза, че ни се налага да решаваме задача с три неизвестни.