ДБ: Ученици и студенти безплатно в градския транспорт в София, годишната карта да се плаща на 3 вноски
Ученици, студенти и докторанти да пътуват безплатно в градския транспорт в София, предлагат съветниците от Демократична България в Столичния общински съвет. Те са 210 000 души, сега едва около 20% от тях използват линиите.
Предложенията представиха Симеон Ставрев и експертът към транспортната комисия Виктор Чаушев. По думите им и сега голяма част от младите хора пътуват гратис.
Вместо сегашните 17 млн. лв. държавни компенсации за такива карти, общината ще получава годишно 37,8 млн. лв., или с 20 млн. лв. повече от държавата. С 2 млн. лв. от тях може да се увеличат линиите до Студентски град, а с още 2 млн. лв. да се възстанови движението на нощните автобусни линии, обясни Ставрев.
От ДБ предлагат още да отпаднат картите само за една линия, само за метрото и тези за метро и една линия на наземния транспорт. Отпадане и на 10-те талона за пътуване, защото с тях цената на 1 излиза 1,20, а дневната карта е 4 лева. Ненужна е и 3-дневната карта, както и тримесечната и тази за 6 месеца, смятат от ДБ.
Последните две ще бъдат заменени от годишна карта, която ще може да се плаща на 3 вноски. Първата покрива период от 3 месеца и е 150 лв., втората - 120 лева за още 3 месеца и последната - от 100 лв. за следващите 6 месеца.
Билетът за градски транспорт ще е за 30 минути и остава на цена 1,60 лв., вторият вариант ще струва 2,40 лв. за час, а в рамките на 60 минути ще са възможни неограничен брой прекачвания. След изтичането на времето ще ви трябва нов билет, уточни Ставрев.
Въвежда се и карта за 24 часа, която ще струва 6 лв., като времето започва да тече от първото чекиране в превозно средство. Така ще се даде възможност да се върнат нощните автобуси, които бяха спрени заради пандемията.
Предложението на ДБ за тарифната политика в столицата предвижда и седмична карта с цена 20 лева. Ако пътувате всеки работен ден с 4 превозни средства за 4 лева, събота и неделя пътуването ви ще ви е безплатно. Като сте хоум офис 3 седмици, а на четвъртата решите да ходите на работа например, обясни Ставрев.
Касите на метрото да станат каси на ЦГМ и да предлагат всички видове превозни документи, е също част от предложението на ДБ.
В момента данните от новата тикет система показват, че едва 10% от пътуванията са с банкова карта или приложение. Това означава, че 90% от хората, ползващи градски транспорт, се редят на опашки на касите. Затова предлагаме опростяване на превозните документи и засилваме възможностите за лесна покупка през телефон, банкова карта, google pay и т.н., обясниха от ДБ. Целта на промените е да се привлекат активните хора да използват градския транспорт, обобщи Симеон Ставрев.